Kuluttajien tietoisuus kosmetiikkapakkausten merkinnöistä
Aakkula, Assi; Jääskeläinen, Anniina (2017)
Aakkula, Assi
Jääskeläinen, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718474
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin kuluttajat tuntevat kosmetiikan pakkausmerkintöjä, ja ovatko he kiinnostuneita saamaan niistä lisää tietoa. Samalla selvitettiin, kiinnittävätkö kuluttajat pakkauksissa oleviin raaka-aineisiin perustuviin markkinointiväittämiin huomiota. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tukes (turvallisuus- ja kemikaalivirasto). Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kosmetiikan pakkausmerkintöjä koskevaa lainsäädäntöä, pakkausmerkintöjä sekä kosmetiikkapakkauksissa esiintyviä markkinointiväittämiä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli saada vastauksia erilaisilta kosmetiikan käyttäjiltä. Lisäksi haluttiin saada vastaajia, joilla on kauneudenhoitoalan koulutus ja verrata heidän tietoisuutta kuluttajiin, joilla kyseistä koulutusta ei ole. Kyselylomaketta jaettiin sekä paperisena että sähköisesti e-lomakkeena. Kyselyyn vastasi yhteensä 106 henkilöä. Tutkimuksen perusteella ilmeni, että kuluttajat eivät olet kovinkaan tietoisia siitä, mitä heidän käyttämissään kosmetiikkapakkauksissa olevat merkit tarkoittavat. Kuluttajat eivät myöskään kiinnitä pakkausmerkintöihin ja raaka-aineisiin perustuviin markkinointiväittämiin huomiota. Enemmistö kyselylomakkeeseen vastanneista oli kuitenkin halukkaita saamaan lisää tietoa kosmetiikan pakkausmerkinnöistä. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia kosmetiikan pakkausmerkintöihin liittyvän tiedon jakamiseksi. Näitä yhteistyökumppani voi käyttää tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli saada vastauksia erilaisilta kosmetiikan käyttäjiltä. Lisäksi haluttiin saada vastaajia, joilla on kauneudenhoitoalan koulutus ja verrata heidän tietoisuutta kuluttajiin, joilla kyseistä koulutusta ei ole. Kyselylomaketta jaettiin sekä paperisena että sähköisesti e-lomakkeena. Kyselyyn vastasi yhteensä 106 henkilöä. Tutkimuksen perusteella ilmeni, että kuluttajat eivät olet kovinkaan tietoisia siitä, mitä heidän käyttämissään kosmetiikkapakkauksissa olevat merkit tarkoittavat. Kuluttajat eivät myöskään kiinnitä pakkausmerkintöihin ja raaka-aineisiin perustuviin markkinointiväittämiin huomiota. Enemmistö kyselylomakkeeseen vastanneista oli kuitenkin halukkaita saamaan lisää tietoa kosmetiikan pakkausmerkinnöistä. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia kosmetiikan pakkausmerkintöihin liittyvän tiedon jakamiseksi. Näitä yhteistyökumppani voi käyttää tulevaisuudessa.