Etanavoiteesta harsonaamioihin- eteläkorealainen kosmetiikka ja sen markkinat
Yli-Opas, Milja; Ojalammi, Iris (2017)
Yli-Opas, Milja
Ojalammi, Iris
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä laajakatseinen tutkielma eteläkorealaisesta kosmetiikasta sekä sen markkinoista ja trendeistä. Kyselytutkimuksen avulla opinnäytetyössä kartoitettiin eteläkorealaisen kosmetiikan kohderyhmä Suomessa ja luotiin kaksi asiakaspersoonaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös Etelä-Korean ja Euroopan Unionin kosmetiikkalainsäädännön eroavaisuuksia, kuten pakollisia pakkausmerkintöjä. Työn tavoitteena oli saada ajankohtaisiin kosmetiikkamarkkinoihin perustuvaa tietoa, jonka pohjalta voitaisiin perustella eteläkorealaista kosmetiikkaa maahantuovan yrityksen kannattavuutta Suomessa. Kirjallisten- ja verkkolähteiden lisäksi työssä kerättiin tietoa asiantuntijahaastatteluilla.
Työssä keskeisessä asemassa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä ja erityisesti kulttuurin merkitystä kuluttajien ostotoiminnan ohjaajana. Kulttuuristen tekijöiden tarkastelussa esille nousi vahvasti uskonnon merkitys kuluttajakäyttäytymiseen. Eteläkorealainen kulttuuri on muovannut eteläkorealaista ihonhoitoa, johon kuuluu muun muassa kymmenvaiheinen ihonhoitorutiini. Euroopan markkinoille tulleiden eteläkorealaisten ihonhoitotuotteiden lisäksi eteläkorealainen ihonhoito on vaikuttanut myös voimakkaasti länsimaalaisiin kosmetiikkatuotteisiin ja niiden innovaatioihin. Työ osoitti eteläkorealaisen kosmetiikan saavan yhä merkittävämmän aseman Suomen sekä muiden Euroopan maiden kosmetiikkamarkkinoilla. Opinnäytetyön kyselytutkimus osoitti tyypillisen suomalaisen korealaisen kosmetiikan kuluttajan olevan noin 21-30 vuotias Etelä- tai Länsi-Suomen alueella asuva työssäkäyvä nainen, joka kuluttaa kosmetiikkaan noin 30 euroa kuussa.
Työssä keskeisessä asemassa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä ja erityisesti kulttuurin merkitystä kuluttajien ostotoiminnan ohjaajana. Kulttuuristen tekijöiden tarkastelussa esille nousi vahvasti uskonnon merkitys kuluttajakäyttäytymiseen. Eteläkorealainen kulttuuri on muovannut eteläkorealaista ihonhoitoa, johon kuuluu muun muassa kymmenvaiheinen ihonhoitorutiini. Euroopan markkinoille tulleiden eteläkorealaisten ihonhoitotuotteiden lisäksi eteläkorealainen ihonhoito on vaikuttanut myös voimakkaasti länsimaalaisiin kosmetiikkatuotteisiin ja niiden innovaatioihin. Työ osoitti eteläkorealaisen kosmetiikan saavan yhä merkittävämmän aseman Suomen sekä muiden Euroopan maiden kosmetiikkamarkkinoilla. Opinnäytetyön kyselytutkimus osoitti tyypillisen suomalaisen korealaisen kosmetiikan kuluttajan olevan noin 21-30 vuotias Etelä- tai Länsi-Suomen alueella asuva työssäkäyvä nainen, joka kuluttaa kosmetiikkaan noin 30 euroa kuussa.