Markkinoinnin lainsäädäntö
Tolonen, Terhi (2017)
Tolonen, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua kuluttajansuojalakiin ja katsoa sitä kosmetiikka-alan näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kauneudenhoitoalan koulutusohjelman kanssa. Menetelmänä käytettiin kirjallisuustutkielmaa. Kosmetiikka-alan markkinointia ohjaavat vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeet ja kosmetiikka-asetus. Toimialasta riippumatonta kuluttajansuojalakia sovelletaan myös kosmetiikka-alalle. Ajantasaisimmat tiedot ja tapaukset löydettiin kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Euroopan unionin kotisivuilta.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajansuojalakia käsitteleviä osia, millaisia markkinointivalvonnan viranomaisia on, ja mitä kuluttaja voi tehdä kohdatessaan ongelmatilanteita. Kuluttajansuojalain keskeisiä osia ovat mainonnan harhaanjohtavuuteen, sekaannukseen vaaraan ja mainonnan tun-nistettavuuteen liittyvät asiat. Kosmetiikka-alaan liittyvässä osassa tutkittiin lähemmin alan it-sesääntelyohjetta ja Euroopan komission ohjeistuksia. Keskeinen tulos ja tärkeimmät johtopäätökset olivat, että kuluttajia suojaavat monet lait ja asetukset, joiden tunteminen on tärkeää kosmetiikka-alalla. Kehittämisehdotuksena oli, että kauneudenhoitoalan koulutusohjelma voisi kehittää kuluttajasuojalakiin liittyviä opintoja yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun oikeustradenomi koulutuksen kanssa.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajansuojalakia käsitteleviä osia, millaisia markkinointivalvonnan viranomaisia on, ja mitä kuluttaja voi tehdä kohdatessaan ongelmatilanteita. Kuluttajansuojalain keskeisiä osia ovat mainonnan harhaanjohtavuuteen, sekaannukseen vaaraan ja mainonnan tun-nistettavuuteen liittyvät asiat. Kosmetiikka-alaan liittyvässä osassa tutkittiin lähemmin alan it-sesääntelyohjetta ja Euroopan komission ohjeistuksia. Keskeinen tulos ja tärkeimmät johtopäätökset olivat, että kuluttajia suojaavat monet lait ja asetukset, joiden tunteminen on tärkeää kosmetiikka-alalla. Kehittämisehdotuksena oli, että kauneudenhoitoalan koulutusohjelma voisi kehittää kuluttajasuojalakiin liittyviä opintoja yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun oikeustradenomi koulutuksen kanssa.