Palvelukonseptin kehittäminen erityislapsen verkoston kommunikointiin
Suonpää, Pinja (2017)
Suonpää, Pinja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019057
Tiivistelmä
Olemme tottuneet käyttämään yhä suurempaa osaa palveluista mobiililaitteillamme ja vaatimukset palvelujen saavuttamiseen ajasta ja paikasta riippumatta ovat kasvaneet. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu digitaalisen palvelun tuomaa hyötyä ihmisläheisen työn rinnalle.
Kehittämistyö on osa FINDIgATE hanketta ja sen tavoitteena on kehittää kerätyn aineiston perusteella Suomeen palvelukonsepti tukemaan erityislapsen verkoston kommunikointia. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa erityislapsen asemasta Suomessa ja Intiassa sekä kulttuuritaustoista, jotka vaikuttavat erityislapsen verkostojen väliseen kommunikointiin ja moniammatilliseen yhteistyöhön.
Asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan perustuessa syvälliseen asiakasymmärrykseen, on se valittu lähestymistavaksi tähän opinnäytetyöhön. Opinnäytetyössä huomioidaan kulttuuritaustojen vaikutus palvelun tarpeen muodostumisessa
Suomessa ja Intiassa.
Kehittämistyö on toteutettu seuraten British Counsil:n Double Diamond palvelumuotoilu metodia. Discover vaiheen tiedonkeruu toteutettiin haastatteluilla ja sidosryhmäanalyysillä. Define vaiheessa toteutettiin syvällinen asiakasymmärryksen
kerryttäminen asiakaspersoonien ja asiakaspolkujen luonnilla. Develop vaiheessa toteutettiin kaksi ideointipajaa sekä prototyypin testaus. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksissa kuvataan erityislapsen aseman nykytilaa Suomessa ja Intiassa, sekä kulttuuritaustoja, jotka vaikuttavat erityislapsen verkoston kommunikointiin ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Kerätyn tiedon pohjalta toteutettiin Service
Blueprint ja Service Logic Business Model Canvas ja koko aineiston pohjalta on luotu palvelukonsepti tukemaan erityislapsen verkoston kommunikointia Suomessa.
Asetetut kehittämistyön tavoitteet saavutettiin ja palvelukonseptin tulokset ovat toistettavissa modifioituina loppukäyttäjien mukaisesti.
Kehittämistyö on osa FINDIgATE hanketta ja sen tavoitteena on kehittää kerätyn aineiston perusteella Suomeen palvelukonsepti tukemaan erityislapsen verkoston kommunikointia. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa erityislapsen asemasta Suomessa ja Intiassa sekä kulttuuritaustoista, jotka vaikuttavat erityislapsen verkostojen väliseen kommunikointiin ja moniammatilliseen yhteistyöhön.
Asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan perustuessa syvälliseen asiakasymmärrykseen, on se valittu lähestymistavaksi tähän opinnäytetyöhön. Opinnäytetyössä huomioidaan kulttuuritaustojen vaikutus palvelun tarpeen muodostumisessa
Suomessa ja Intiassa.
Kehittämistyö on toteutettu seuraten British Counsil:n Double Diamond palvelumuotoilu metodia. Discover vaiheen tiedonkeruu toteutettiin haastatteluilla ja sidosryhmäanalyysillä. Define vaiheessa toteutettiin syvällinen asiakasymmärryksen
kerryttäminen asiakaspersoonien ja asiakaspolkujen luonnilla. Develop vaiheessa toteutettiin kaksi ideointipajaa sekä prototyypin testaus. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksissa kuvataan erityislapsen aseman nykytilaa Suomessa ja Intiassa, sekä kulttuuritaustoja, jotka vaikuttavat erityislapsen verkoston kommunikointiin ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Kerätyn tiedon pohjalta toteutettiin Service
Blueprint ja Service Logic Business Model Canvas ja koko aineiston pohjalta on luotu palvelukonsepti tukemaan erityislapsen verkoston kommunikointia Suomessa.
Asetetut kehittämistyön tavoitteet saavutettiin ja palvelukonseptin tulokset ovat toistettavissa modifioituina loppukäyttäjien mukaisesti.