Pleuradreenihoidon perehdytysvideo
Itkonen, Suvi; Fabritius, Gabriella (2017)
Itkonen, Suvi
Fabritius, Gabriella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysvideo pleuradreenihoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden valmiuksia toteuttaa pleuradreenihoitoa. Perehdytysvideo on tehty ensisijaisesti Meilahden sairaalan ruokatorvi- ja keuhkokirurgiselle vuodeosastolle M11. Perehdytysvideo on tärkeä osastolle, koska pleuradreenihoidosta ei löydy tällä hetkellä suomenkielistä opetusvideota. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se sopii parhaiten perehdytysvideon tuottamiseen ja se pystyy vastaamaan niin käytännöllisiin kuin teoreettisiin tarpeisiin. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista ja tuotoksesta.
Opinnäytetyön kirjallisen raportin teoriapohja perustuu laajasti tutkittuun tietoon sekä luotettaviin ohjeisiin pleuradreenihoidosta. Kirjallisessa raportissa on myös liitteenä perehdytysvideon käsikirjoitus, joka on tehty yhteistyössä osaston M11 kanssa. Opinnäytetyön tuotos on perehdytysvideo, jonka tarkoituksena on tarjota tietoa pleuradreenihoidosta. Perehdytysvideon sisältö on jaettu yhdentoista otsikon alle: pleuradreenihoito, pleuraimunlaatikon valmistelu, pleuraimulaatikon yhdistäminen pleuradreeniin, pleuradreenin ja potilaan seuranta, mobilisointi, sähköiset imulaitteet, heimlich- ja pneumostat-venttiili, vaihto heimlich-venttiiliin, dreenijuuren hoito, pleuradreenin sulkeminen, pleuradreenin poisto sekä toiminta ongelmatilanteissa. Perehdytysvideo kuvattiin 21.8.2017, jonka jälkeen videota editoitiin 2017 lokakuun alkuun asti.
Valmistuneesta perehdytysvideosta pyydettiin arviota kahden eri tyyppisen arviointilomakkeen avulla Laurean ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta 10.10. ja Meilahden M11 työntekijöiltä 16.10. Saatuihin arvioihin oltiin kaikin puolin tyytyväisiä, kuin myös itse tuotokseen. Osaston työntekijöiden puolelta tuli pyyntönä, että perehdytysvideo laitetaan laajaan jakoon. Perehdytysvideo liitetään osaston perehdytysohjelmaan ja julkaistaan 2017 loppuun mennessä Youtube-kanavalla HUS-videoissa. Perehdytysvideo on myös julkaistu Laurean ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla. Uusien työntekijöiden sekä opiskelijoiden tulisi ehdottomasti lisätä teoreettiseen tietoon myös audiovisuaalista materiaalia kehittääkseen omaa oppimistaan.
Opinnäytetyön kirjallisen raportin teoriapohja perustuu laajasti tutkittuun tietoon sekä luotettaviin ohjeisiin pleuradreenihoidosta. Kirjallisessa raportissa on myös liitteenä perehdytysvideon käsikirjoitus, joka on tehty yhteistyössä osaston M11 kanssa. Opinnäytetyön tuotos on perehdytysvideo, jonka tarkoituksena on tarjota tietoa pleuradreenihoidosta. Perehdytysvideon sisältö on jaettu yhdentoista otsikon alle: pleuradreenihoito, pleuraimunlaatikon valmistelu, pleuraimulaatikon yhdistäminen pleuradreeniin, pleuradreenin ja potilaan seuranta, mobilisointi, sähköiset imulaitteet, heimlich- ja pneumostat-venttiili, vaihto heimlich-venttiiliin, dreenijuuren hoito, pleuradreenin sulkeminen, pleuradreenin poisto sekä toiminta ongelmatilanteissa. Perehdytysvideo kuvattiin 21.8.2017, jonka jälkeen videota editoitiin 2017 lokakuun alkuun asti.
Valmistuneesta perehdytysvideosta pyydettiin arviota kahden eri tyyppisen arviointilomakkeen avulla Laurean ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta 10.10. ja Meilahden M11 työntekijöiltä 16.10. Saatuihin arvioihin oltiin kaikin puolin tyytyväisiä, kuin myös itse tuotokseen. Osaston työntekijöiden puolelta tuli pyyntönä, että perehdytysvideo laitetaan laajaan jakoon. Perehdytysvideo liitetään osaston perehdytysohjelmaan ja julkaistaan 2017 loppuun mennessä Youtube-kanavalla HUS-videoissa. Perehdytysvideo on myös julkaistu Laurean ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla. Uusien työntekijöiden sekä opiskelijoiden tulisi ehdottomasti lisätä teoreettiseen tietoon myös audiovisuaalista materiaalia kehittääkseen omaa oppimistaan.