Näytä suppeat kuvailutiedot

Asiakaspalvelubotin toteus

Kalliola, Tuomas (2017)

dc.contributor.authorKalliola, Tuomas
dc.date.accessioned2017-12-07T08:29:43Z
dc.date.available2017-12-07T08:29:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017120620024
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/137658
dc.description.abstractTämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee prototyyppi-chatbotin toteuttamista, jolla mahdollistetaan tuotehaut Shopify-verkkokauppa-alustalle luonnollista kieltä käyttäen. Toteutuksesta laadittiin kaksi eri versiota, joista toinen mahdollistaa tuotehaut suomeksi ja toinen englanniksi. Lisäksi prototyypin ohessa luotiin testiverkkokauppa Shopify-alustalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko prototyyppi mahdollista toteuttaa tehtävään valituilla työkaluilla ja tarkastella, kuinka kattava hakutoiminto opinnäytetyön aikana olisi mahdollista toteuttaa. Prototyypin chatbot rakennettiin Microsoftin Bot Frameworkilla ja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisääminen toteutettiin Microsoftin LUIS-palvelulla sekä Wit.ai-palvelulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin eroja luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisessä suomen ja englannin kielen välillä kyseisten työkalujen osalta. Teoreettinen viitekehys antaa lukijalle yleiskuvan tekoälystä asiakaspalvelun tukena, chatboteista sekä luonnollisen kielen käsittelystä. Prototyypin toteutus kuvataan aiheisiin tutustuvan opiskelijan näkökulmasta, ja se soveltuu näin kaikille chatbotien kehittämisestä ja niiden luonnollisen kielen ymmärtämisen lisäämisestä kiinnostuneille. Prototyyppi saatiin opinnäytetyön aikana toteutettua siihen valituilla työkaluilla. Toimeksiantaja hyväksyi prototyypin ja ilmoitti sen täyttävän sille asetetut vaatimukset sekä odotukset. Suomen ja englannin kielen ymmärtämisen lisäämisessä valituilla työkaluilla löydetään useampia pieniä eroja. Erityisesti suomen kielen kohdalla havaitaan tarve työkalulle, jonka avulla sanoista voidaan karsia sijamuotoja.fi
dc.description.abstractThis functional thesis covers the implementation of prototype chatbot, which enables the user to search products from Shopify e-commerce platform by using natural language. The prototype included two different versions of the implementation. One which allows the user to search products in Finnish and one which allows the searches to be made in English. In addition, a development store was created for testing purposes. The objective of the thesis was to find out whether the prototype could be implemented by using the selected tools and to find out how a comprehensive search function could be created. The chatbot was built using Microsoft Bot Framework and adding its capabilities for understanding natural language was achieved by using Microsoft’s LUIS-service and Wit.ai-service. In addition, the thesis analyzed differences of adding natural language understanding in Finnish and English when the selected tools are used. The theoretical framework gives the reader an overview about the usage of artificial intelligence in customer service, chatbots and natural language processing. The implementation of the prototype is described from the perspective of a student who is getting familiarized with the topics and it suits all readers who are interested in developing chatbots or adding their natural language understanding. The prototype was completed during the thesis by using the selected tools. The commisioner of the thesis accepted the prototype and announced that it met the given requirements and expectations. Several minor differences were found between adding natural language understanding in Finnish and English by using the selected tools. Especially in case of Finnish language, a need for a tool which could hyphenate words was found.en
dc.language.isofin
dc.publisherKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleAsiakaspalvelubotin toteusfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1987
dc.organizationKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.contributor.organizationKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.subject.keywordtekoäly
dc.subject.keywordasiakaspalvelu
dc.subject.keywordchatbot
dc.subject.keywordluonnollisen kielen käsittely
dc.subject.keywordMicrosoft Bot Framework
dc.subject.keywordLUIS
dc.subject.keywordWit.ai
dc.subject.keywordShopify
dc.subject.degreeprogramfi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology|
dc.subject.disciplineTietojenkäsittelyn koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot