Vaiheittainen brändin kehittäminen : case: LeKi
Mattila, Rami (2017)
Mattila, Rami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaiheittainen brändin kehittäminen. Brändi on olennainen osa yrityksen pääomaa. Kohdeyrityksenä oli LeKi Hockey Oy, jääkiekkoseura Suomen toiseksi korkeimmalta sarjatasolta. Keskeisenä syynä opinnäytetyölle oli pienet yleisömäärät LeKin otteluissa. Tarkoituksena oli tehdä kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus koskien LeKin brändia.
Opinnäytetyön teoriapohja rakennettiin vaiheittaisen brändin rakentamisen viiteen vaiheeseen. Ensimmäiseksi puhuttiin brändiin liittyvistä analyyseistä. Toisessa vaiheessa luotiin brändille tunnettuutta. Kolmas vaihe oli brändin positiointi. Neljänneksi brändia testattiin käytännössä eli puhuttiin brändin laadusta. Viimeisenä vaiheena yritettiin saavuttaa brändiuskollisuutta eli saada asiakkaat käyttämään brändia uudelleen.
Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimukseen kuului kaksi kyselyä joista toinen tutki LeKin brändin laatua ja toinen brändin tunnettuutta. Tulokset johdettiin Microsoft Exceliä hyödyntäen kuvioiksi, minkä jälkeen niitä analysoitiin. Lopuksi pohdintaosiossa pohdittiin opinnäytetyön onnistumista, keskeisiä tuloksia ja annettiin kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Yleisesti tuloksista oli pääteltävissä että LeKin brändi ei ole tunnettu mutta toisaalta sen laatu on melko hyvä. Päällimmäisinä kehitysehdotuksina nousi esiin että LeKin kannattajille on hyvin tärkeää nähdä omia kasvatteja joukkueessa ja että LeKin tulisi brändätä ylipäätään pelaajiaan paremmin.
Opinnäytetyön teoriapohja rakennettiin vaiheittaisen brändin rakentamisen viiteen vaiheeseen. Ensimmäiseksi puhuttiin brändiin liittyvistä analyyseistä. Toisessa vaiheessa luotiin brändille tunnettuutta. Kolmas vaihe oli brändin positiointi. Neljänneksi brändia testattiin käytännössä eli puhuttiin brändin laadusta. Viimeisenä vaiheena yritettiin saavuttaa brändiuskollisuutta eli saada asiakkaat käyttämään brändia uudelleen.
Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimukseen kuului kaksi kyselyä joista toinen tutki LeKin brändin laatua ja toinen brändin tunnettuutta. Tulokset johdettiin Microsoft Exceliä hyödyntäen kuvioiksi, minkä jälkeen niitä analysoitiin. Lopuksi pohdintaosiossa pohdittiin opinnäytetyön onnistumista, keskeisiä tuloksia ja annettiin kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Yleisesti tuloksista oli pääteltävissä että LeKin brändi ei ole tunnettu mutta toisaalta sen laatu on melko hyvä. Päällimmäisinä kehitysehdotuksina nousi esiin että LeKin kannattajille on hyvin tärkeää nähdä omia kasvatteja joukkueessa ja että LeKin tulisi brändätä ylipäätään pelaajiaan paremmin.