Päihdepäivän toteutus : Kärpäsen koululla
Loikkanen, Suvi; Kylliö, Roosa (2017)
Loikkanen, Suvi
Kylliö, Roosa
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli päihteet ja päihdepäivä 6.-9. luokkalaisille nuorille. Toimeksiantajana toimi Lahden Kärpäsen koulu, josta yhteyshenkilönä toimi koulun terveydenhoitaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä nuorten tietoisuutta päihteiden käytöstä näyttöön perustuvan tiedon avulla.
Opinnäytetyössä käsitellään Suomessa yleisimmin käytettyjä päihteitä. Työssä tuodaan esille myös nuorten päihteiden käyttöä, sen ennaltaehkäisyä sekä kouluterveydenhuoltoa Suomessa.
Päihdepäivässä luentojen tukena käytettiin PowerPointia, jonka annettiin koululle käytettäväksi jatkossakin. Luennolla oppilaille kerrottiin yleisimmistä päihteistä, niiden käyttötavoista, muodoista sekä haittavaikutuksista. Luentojen pääpaino oli kannabiksessa. Päihdepäivän lopussa yhteisessä tilaisuudessa olivat puhumassa kokemusasiantuntija sekä poliisi. Päivästä kerättiin määrällistä ja laadullista palautetta. Määrällinen palaute kerättiin luentojen lopuksi kahdella kysymyksellä. Kysymyksiin vastanneista oppilaista 52% oli sitä mieltä, että he oppivat päihdepäivästä jotain uutta. 51% oppilaista oli sitä mieltä, että luennoista oli hyötyä hänelle itselleen tai jollekin koulutoverilleen. Laadullista palautetta saatiin koulussa käytettävän Wilma järjestelmän kautta oppilailta ja koulun henkilökunnalta. Saadun palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että opinnäytetyö oli tarpeellinen.
Opinnäytetyössä käsitellään Suomessa yleisimmin käytettyjä päihteitä. Työssä tuodaan esille myös nuorten päihteiden käyttöä, sen ennaltaehkäisyä sekä kouluterveydenhuoltoa Suomessa.
Päihdepäivässä luentojen tukena käytettiin PowerPointia, jonka annettiin koululle käytettäväksi jatkossakin. Luennolla oppilaille kerrottiin yleisimmistä päihteistä, niiden käyttötavoista, muodoista sekä haittavaikutuksista. Luentojen pääpaino oli kannabiksessa. Päihdepäivän lopussa yhteisessä tilaisuudessa olivat puhumassa kokemusasiantuntija sekä poliisi. Päivästä kerättiin määrällistä ja laadullista palautetta. Määrällinen palaute kerättiin luentojen lopuksi kahdella kysymyksellä. Kysymyksiin vastanneista oppilaista 52% oli sitä mieltä, että he oppivat päihdepäivästä jotain uutta. 51% oppilaista oli sitä mieltä, että luennoista oli hyötyä hänelle itselleen tai jollekin koulutoverilleen. Laadullista palautetta saatiin koulussa käytettävän Wilma järjestelmän kautta oppilailta ja koulun henkilökunnalta. Saadun palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että opinnäytetyö oli tarpeellinen.