Tutkimusmatkailija - sosionomi (AMK)- opiskelijoiden ajatuksia arvoista ja etiikasta
Klemolin, Niina; Krats, Riikka (2017)
Klemolin, Niina
Krats, Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419684
Tiivistelmä
Tutkimusmatkailija -sosionomi (AMK)- opiskelijoiden ajatuksia arvoista ja etiikasta on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2017. Tämän opinnäytetyön teoriaosuus rakentui aineistosta nousevien teemojen pohjalta. Teoria-osuudessa käsiteltiin aiheita etiikka, arvot, normit ja asenteet, sosionomikoulutus Saimaan ammattikorkeakoulussa, eettisyys osana sosionomi (AMK)- opiskelijan ammatillista kasvua sekä sosiaalialan ammattilaisten eettiset ohjeet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosionomi (AMK)- opiskelijoiden ajatuksia arvoista ja etiikasta sekä siitä, kuinka eettisyys näyttäytyy opinnoissa, ja miten se mahdollisesti kehittyy niiden aikana. Tämän työn tavoite oli tehdä sosionomi (AMK)- opiskelijoiden arvot ja eettisyyden kehittyminen näkyviksi ja näin tuottaa tietoa Saimaan ammattikorkeakoululle. Tällöin oppilaitoksen sosiaalialan opettajilla on mahdollisuus muokata opetuksen sisältöä ja toteutusta vastaamaan entistäkin paremmin opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemiseen.
Aineisto koostui 27 valmistumisen kynnyksellä olevan sosionomi (AMK)-opiskelijan kirjoittamasta Miten eettinen ajatteluni ja arvoni ovat muuttuneet sosionomiopiskelujen aikana- esseestä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opinnot ovat ennen kaikkea tutkimusmatka itseen. Tuon matkan tekeminen on välillä haastavaa ja aina aikaa vievää, ammattiin kasvaminen ei tapahdu hetkessä, eikä se pääty opintojen loppumiseen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat totesivat hyötyvänsä siitä, että pääsivät esseissään tarkastelemaan tekemäänsä matkaa ja jäsentämään oppimaansa. Sosionomi (AMK)- opintojen alkuvaihe sisältää runsaasti itsetutkiskeluun ohjaavia oppimistehtäviä, mutta opintojen loppupuolella näitä on tekijöiden mielestä suhteellisen vähän. Tuossa on se kohta, jossa sosionomi (AMK)- opintoja voisi kehittää. Opinnäytetyön tekijät uskovat, että opiskelijan ammatti-identiteetin vahvis-tumisen kannalta hänen olisi tärkeää tehdä jonkinlainen yhteenveto kulkemansa matkan vaiheista ja sen annista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosionomi (AMK)- opiskelijoiden ajatuksia arvoista ja etiikasta sekä siitä, kuinka eettisyys näyttäytyy opinnoissa, ja miten se mahdollisesti kehittyy niiden aikana. Tämän työn tavoite oli tehdä sosionomi (AMK)- opiskelijoiden arvot ja eettisyyden kehittyminen näkyviksi ja näin tuottaa tietoa Saimaan ammattikorkeakoululle. Tällöin oppilaitoksen sosiaalialan opettajilla on mahdollisuus muokata opetuksen sisältöä ja toteutusta vastaamaan entistäkin paremmin opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemiseen.
Aineisto koostui 27 valmistumisen kynnyksellä olevan sosionomi (AMK)-opiskelijan kirjoittamasta Miten eettinen ajatteluni ja arvoni ovat muuttuneet sosionomiopiskelujen aikana- esseestä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opinnot ovat ennen kaikkea tutkimusmatka itseen. Tuon matkan tekeminen on välillä haastavaa ja aina aikaa vievää, ammattiin kasvaminen ei tapahdu hetkessä, eikä se pääty opintojen loppumiseen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat totesivat hyötyvänsä siitä, että pääsivät esseissään tarkastelemaan tekemäänsä matkaa ja jäsentämään oppimaansa. Sosionomi (AMK)- opintojen alkuvaihe sisältää runsaasti itsetutkiskeluun ohjaavia oppimistehtäviä, mutta opintojen loppupuolella näitä on tekijöiden mielestä suhteellisen vähän. Tuossa on se kohta, jossa sosionomi (AMK)- opintoja voisi kehittää. Opinnäytetyön tekijät uskovat, että opiskelijan ammatti-identiteetin vahvis-tumisen kannalta hänen olisi tärkeää tehdä jonkinlainen yhteenveto kulkemansa matkan vaiheista ja sen annista.