Utran Uittotuvan yritysasiakastuntemuksen vahvistaminen
Mutanen, Marianne (2017)
Mutanen, Marianne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palveluiden tuotteistamista yritysasiakkaille, ja sen toimeksiantajana toimi Utran Uittotupa. Toimeksiantaja kaipasi tietoa yritysasiakkaiden tyytyväisyyden tasosta, tarpeista sekä siitä, mitä palveluita yritysasiakkaat käyttivät eniten. Työn tavoitteena on vahvistaa toimeksiantajan asiakastuntemusta yritysasiakkaista ja näin antaa työkaluja yrityspalveluiden laadukkaampaan tuotteistamiseen.
Keskeisinä tutkimusongelmina olivat yritysasiakkaiden tarpeet ja ostotottumukset. Työn tiedonhankintamenetelmänä oli sähköinen kysely, joka lähetettiin yli 800 yrityksen tai organisaation sähköpostiin 24.10.2017. Tutkimusote on kvantitatiivinen, ja perusjoukkona oli yritysasiakkaat. Kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia analysoitiin asiakasprofiloinnin sekä segmentoinnin menetelmin. Työhön on myös tehty kilpailija-analyysi alueen kilpailevista yrityksistä. Se tehtiin SWOT- analyysiä apuna käyttäen ja sen avulla selvitettiin Utran Uittotuvan asemaa yrityksille hyvinvointi- ja virkistystuotteita tarjoavien palveluntarjoajien kilpailussa. Työhyvinvointipäivän laadukkaisiin sisältöihin on paneuduttu palveluntarjoajan näkökulmasta.
Työn aikana kerättiin runsaasti parannusehdotuksia ja kehitysideoita yritysasiakkailta sekä työn tekijältä. Tyky-toiminnan kehittämiseen löydettiin uusia näkökulmia, jotka hyödyntävät esimerkiksi yrityksen tiloja uudella tavalla. Työn keskeisin hyöty toimeksiantajalle on asiakastuntemuksen paraneminen.
Keskeisinä tutkimusongelmina olivat yritysasiakkaiden tarpeet ja ostotottumukset. Työn tiedonhankintamenetelmänä oli sähköinen kysely, joka lähetettiin yli 800 yrityksen tai organisaation sähköpostiin 24.10.2017. Tutkimusote on kvantitatiivinen, ja perusjoukkona oli yritysasiakkaat. Kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia analysoitiin asiakasprofiloinnin sekä segmentoinnin menetelmin. Työhön on myös tehty kilpailija-analyysi alueen kilpailevista yrityksistä. Se tehtiin SWOT- analyysiä apuna käyttäen ja sen avulla selvitettiin Utran Uittotuvan asemaa yrityksille hyvinvointi- ja virkistystuotteita tarjoavien palveluntarjoajien kilpailussa. Työhyvinvointipäivän laadukkaisiin sisältöihin on paneuduttu palveluntarjoajan näkökulmasta.
Työn aikana kerättiin runsaasti parannusehdotuksia ja kehitysideoita yritysasiakkailta sekä työn tekijältä. Tyky-toiminnan kehittämiseen löydettiin uusia näkökulmia, jotka hyödyntävät esimerkiksi yrityksen tiloja uudella tavalla. Työn keskeisin hyöty toimeksiantajalle on asiakastuntemuksen paraneminen.