Työhyvinvoinnin kehittäminen Liikenneasema X
Ranki, Miia (2017)
Ranki, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519958
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin kehittäminen Liikenneasema X
2017 Sivumäärä 27
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan yrityksen työhyvinvointia sekä laatia kehittämisehdotukset työhyvinvoinnin parantamiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Liikenneasema X nimisen yrityksen kauppias. Kauppiaan toiveena oli sairauspoissaolojen väheneminen sekä parempi työskentely ilmapiiri liikenneasemalla.
Tietoperustana työlle oli liikenneasemaa, työhyvinvointia, työyhteisöjä sekä esimiestyötä käsittelevä kirjallisuus. Myös aiheeseen liittyvää verkkomateriaalia hyödynnettiin opinnäytetyön eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmiä koskevana tietoperustana käytettiin kyselytutkimusta, haastattelututkimusta sekä sisällönanalyysiä käsittelevää kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Henkilökunnalle suoritettiin lomakekysely. Kyselyssä kartoitettiin henkilökunnan näkökulmaa fyysiseen ja psyykkiseen työhyvinvointiin liittyvissä asioissa, sekä esimiestyön vaikutusta työhyvinvointiin. Kyselyn tulokset analysoitiin Google Forms ohjelman avulla. Esimiesasemassa olevat henkilöt haastateltiin. Haastattelumenetelmä oli strukturoitu. Haastattelut tallennettiin sekä litteroitiin sisällönanalyysia varten. Tutkimustuloksia verrattiin toisiinsa, jonka pohjalta laadittiin kehittämisehdotukset toimeksiantajalle.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi esiin asioita, joiden perusteella kehittämisehdotukset laadittiin. Yritykselle tulisi laatia perehdyttämissuunnitelma. Esimiestyöhön olisi hyvä saada enemmän aikaa. Palaverikäytäntöjen muuttaminen säännöllisiksi parantaisi tiedonkulkua työpaikalla. Yrityksessä tulisi myös pitää säännöllisesti kehityskeskusteluja. Henkilökuntaa olisi tarpeellista kouluttaa turvallisuusasioita koskien. Ensiapukurssi tulisi myös järjestää henkilöstölle.
Hyvinvoivalla työyhteisöllä luotaisiin työpaikalle parempi ilmapiiri. Mahdollisesti sairauspoissaolot vähenisivät. Liikenneasemalla toimiva hyvinvoiva työyhteisö näkyisi myös asiakkaille palvelutilanteissa.
Asiasanat: Työhyvinvointi, Työyhteisö, Esimiestyö
2017 Sivumäärä 27
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan yrityksen työhyvinvointia sekä laatia kehittämisehdotukset työhyvinvoinnin parantamiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Liikenneasema X nimisen yrityksen kauppias. Kauppiaan toiveena oli sairauspoissaolojen väheneminen sekä parempi työskentely ilmapiiri liikenneasemalla.
Tietoperustana työlle oli liikenneasemaa, työhyvinvointia, työyhteisöjä sekä esimiestyötä käsittelevä kirjallisuus. Myös aiheeseen liittyvää verkkomateriaalia hyödynnettiin opinnäytetyön eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmiä koskevana tietoperustana käytettiin kyselytutkimusta, haastattelututkimusta sekä sisällönanalyysiä käsittelevää kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Henkilökunnalle suoritettiin lomakekysely. Kyselyssä kartoitettiin henkilökunnan näkökulmaa fyysiseen ja psyykkiseen työhyvinvointiin liittyvissä asioissa, sekä esimiestyön vaikutusta työhyvinvointiin. Kyselyn tulokset analysoitiin Google Forms ohjelman avulla. Esimiesasemassa olevat henkilöt haastateltiin. Haastattelumenetelmä oli strukturoitu. Haastattelut tallennettiin sekä litteroitiin sisällönanalyysia varten. Tutkimustuloksia verrattiin toisiinsa, jonka pohjalta laadittiin kehittämisehdotukset toimeksiantajalle.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi esiin asioita, joiden perusteella kehittämisehdotukset laadittiin. Yritykselle tulisi laatia perehdyttämissuunnitelma. Esimiestyöhön olisi hyvä saada enemmän aikaa. Palaverikäytäntöjen muuttaminen säännöllisiksi parantaisi tiedonkulkua työpaikalla. Yrityksessä tulisi myös pitää säännöllisesti kehityskeskusteluja. Henkilökuntaa olisi tarpeellista kouluttaa turvallisuusasioita koskien. Ensiapukurssi tulisi myös järjestää henkilöstölle.
Hyvinvoivalla työyhteisöllä luotaisiin työpaikalle parempi ilmapiiri. Mahdollisesti sairauspoissaolot vähenisivät. Liikenneasemalla toimiva hyvinvoiva työyhteisö näkyisi myös asiakkaille palvelutilanteissa.
Asiasanat: Työhyvinvointi, Työyhteisö, Esimiestyö