Atooppisen ihottuman rasvaushoidon ohjaaminen lapselle
Peltoperä, Tuija; Korpiaho, Hanna (2017)
Peltoperä, Tuija
Korpiaho, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120489
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää atooppisen ihon rasvauksen ohjauksen keskeiset haasteet ja kehittää lasten atooppisen ihottuman omahoidon ohjaamista lasta kiinnostavammaksi ja motivoivammaksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa noin 10 minuutin pituinen sisältö tablettiohjelmaan, jonka avulla lapsi saadaan motivoitumaan atooppisen ihon omahoitoon. Tablettiohjelman käytöllä tuetaan HUS Lohjan sairaalan lastentautienpoliklinikalla lapsille vastaanotolla annettua rasvaamisen ohjausta. Käsikirjoitus sisälsi lapsenkielisesti rasvaamisen syyt sekä rasvaamisen hyödyt lapsen näkökulmasta sekä perus- että lääkevoiteella. Lisäksi opinnäytetyössä luotiin kirjallinen tuotos, joka sisältää kehittämisprosessin raportoinnin.
Opinnäytetyö on osa DeDiWe, The Developer of Digital Health and Welfare Services, -hanketta. DeDiWe-hankkeen ajatuksena on luoda uusi opetussuunnitelma "Digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen kehittäjä". Hankkeen tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia parempien eHealth-palvelujen kehittämiseen. Perustana uudelle opetussuunnitelmalle on Learning by Developing -malli, jossa opiskelijat, opettajat ja ammattilaiset oppivat yhdessä työelämässä. Tällä tavoin voidaan myös varmistaa, että tutkimusten sisältö vastaa työmarkkinoiden tarpeita.
Tätä opinnäytetyötä tehdessä on perehdytty lapsen atooppiseen ihottumaan sairautena sekä sen hoitoon, hoidon ohjaamiseen sekä oppimiseen ja motivaatioon, erityisesti lasten osalta. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty tietokoneavusteista opetusta.
Opinnäytetyön tuotosta varten kerättiin tietoa haastattelemalla atooppista ihottumaa sairastavien lasten omahoitoa ohjaavia sairaanhoitajia. Haastattelu tehtiin ryhmähaastatteluna. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä. Haastattelun teemat kuvasivat ohjaamisen nykytilaa, nykytilaisen ohjaamisen keskeisiä haasteita sekä hoitajien toiveita kehittämistyön tuotokselle. Sisällön erittelyllä analysoitiin haastattelussa esiin tulleita sanoja ja ilmaisuja, joiden perusteella arvioitiin ja luotiin suunnitelma tuotokselle.
Tablettiohjelman käsikirjoitus luotiin ensin teoriatiedon pohjalta ja sitä tarkennettiin haastattelun analysoinnin perusteella. Käsikirjoitus on kuvaileva ja etenee selkeästi kohta kohdalta, jotta tuotos, jonka toteuttaja tekee, olisi mahdollisimman käsikirjoittajien suunnitelman mukainen. Teoriatiedon perusteella luotu ensimmäinen käsikirjoitus vastasi hyvin haastattelun analyysin tuloksia, mistä voitiin päätellä sen onnistuneen hyvin.
Kehitettäväksi jäi tämän opinnäytetyön tuloksena luodun käsikirjoituksen tuotos, joka ei ehtinyt valmistua testattavaksi käytännössä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa noin 10 minuutin pituinen sisältö tablettiohjelmaan, jonka avulla lapsi saadaan motivoitumaan atooppisen ihon omahoitoon. Tablettiohjelman käytöllä tuetaan HUS Lohjan sairaalan lastentautienpoliklinikalla lapsille vastaanotolla annettua rasvaamisen ohjausta. Käsikirjoitus sisälsi lapsenkielisesti rasvaamisen syyt sekä rasvaamisen hyödyt lapsen näkökulmasta sekä perus- että lääkevoiteella. Lisäksi opinnäytetyössä luotiin kirjallinen tuotos, joka sisältää kehittämisprosessin raportoinnin.
Opinnäytetyö on osa DeDiWe, The Developer of Digital Health and Welfare Services, -hanketta. DeDiWe-hankkeen ajatuksena on luoda uusi opetussuunnitelma "Digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen kehittäjä". Hankkeen tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia parempien eHealth-palvelujen kehittämiseen. Perustana uudelle opetussuunnitelmalle on Learning by Developing -malli, jossa opiskelijat, opettajat ja ammattilaiset oppivat yhdessä työelämässä. Tällä tavoin voidaan myös varmistaa, että tutkimusten sisältö vastaa työmarkkinoiden tarpeita.
Tätä opinnäytetyötä tehdessä on perehdytty lapsen atooppiseen ihottumaan sairautena sekä sen hoitoon, hoidon ohjaamiseen sekä oppimiseen ja motivaatioon, erityisesti lasten osalta. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty tietokoneavusteista opetusta.
Opinnäytetyön tuotosta varten kerättiin tietoa haastattelemalla atooppista ihottumaa sairastavien lasten omahoitoa ohjaavia sairaanhoitajia. Haastattelu tehtiin ryhmähaastatteluna. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä. Haastattelun teemat kuvasivat ohjaamisen nykytilaa, nykytilaisen ohjaamisen keskeisiä haasteita sekä hoitajien toiveita kehittämistyön tuotokselle. Sisällön erittelyllä analysoitiin haastattelussa esiin tulleita sanoja ja ilmaisuja, joiden perusteella arvioitiin ja luotiin suunnitelma tuotokselle.
Tablettiohjelman käsikirjoitus luotiin ensin teoriatiedon pohjalta ja sitä tarkennettiin haastattelun analysoinnin perusteella. Käsikirjoitus on kuvaileva ja etenee selkeästi kohta kohdalta, jotta tuotos, jonka toteuttaja tekee, olisi mahdollisimman käsikirjoittajien suunnitelman mukainen. Teoriatiedon perusteella luotu ensimmäinen käsikirjoitus vastasi hyvin haastattelun analyysin tuloksia, mistä voitiin päätellä sen onnistuneen hyvin.
Kehitettäväksi jäi tämän opinnäytetyön tuloksena luodun käsikirjoituksen tuotos, joka ei ehtinyt valmistua testattavaksi käytännössä.