Important things in life from the view of Finnish and Indian children age of six
Ratilainen, Elisa (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ratilainen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619997
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun ja Kalinga Institute of Industrial Technology instituutin kanssa. Tutkimus on osa Finnish and Indian Wellbeing through Education -projektia, jossa tutkitaan lasten hyvinvointia Suomen ja Intian välillä löytäen hyviä käytäntöjä jaettavaksi. Tutkimuskohteena tässä työssä ovat 6-vuotiaat lapset ja heidän hyvinvointikokemuksensa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä kuusivuotiaiden suomalaisten ja intialaisten lasten mielestä elämässä on tärkeää. Tutkimus on tehty englanniksi.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Minkkisen (2015) jaottelua hyvinvoinnin neljästä eri osa-alueesta: fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja materiaalisesta. Kun kyseessä on lasten subjektiivinen hyvinvointi, oli relevanttia ottaa mukaan myös Amartya Kumar Senin (1999) kyvykkyyslähestymistapa ”Capability Approach”. Tämän näkökulman mukaan lapset voivat itse vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa elinympäristönsä suomien puitteiden rajoissa. Resilienssin käsite on voimakkaasti yhteydessä Capability Approachiin.
Työ on empiirinen tutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmänä on fenomenologinen lähestymistapa, missä korostetaan kokemusperäisyyttä ja yksilöiden syvempi ymmärtäminen voi olla mahdollista. Aineisto on kerätty Intiasta tammikuussa 2017 ja Suomesta maaliskuussa 2017 käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Molemmissa maissa haastateltavia oli 11, eli tutkimukseen osallistui yhteensä 22 lasta. Ennen haastattelua käytettiin ”jään murtajana” piirtämistä, jotta tutkittavat rentoutuisivat. Analyysinä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksiksi nousi kolme eri asiaa. Ensimmäiseksi, molempien maiden lapset pitivät elämässä tärkeänä leikkimistä, ihmissuhteita sekä mahdollisuutta käydä koulua. Perustelut koulun käynnin tärkeydelle olivat kuitenkin erilaiset. Intialaislapset kokivat sen määrittelevän pitkälti heidän tulevaisuutensa, kun taas suomaislapset kertoivat oppimisen olevan hauskaa ja koulun olevan tärkeä paikka kohdata ystäviä. Toiseksi, suomalaisten lasten hyvinvoinnissa korostui materiaalisen hyvinvoinnin osa-alue ja sen myötä lasten tavat viettää vapaa-aikaa erosivat maiden kesken. Kolmas tärkeä havainto oli, että haastattelujen sisällöt erosivat toisistaan lasten kuuntelemisen kulttuurien myötä. Intialaiset lapset etsivät ”oikeaa vastausta”, joka saattaisi miellyttää aikuista, ja he olivat arkoja ilmaisemaan omia mielipiteitänsä. Suomalaiset lapset olivat puheissaan rohkeita ja kykenivät perustelemaan ajatuksiaan.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Minkkisen (2015) jaottelua hyvinvoinnin neljästä eri osa-alueesta: fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja materiaalisesta. Kun kyseessä on lasten subjektiivinen hyvinvointi, oli relevanttia ottaa mukaan myös Amartya Kumar Senin (1999) kyvykkyyslähestymistapa ”Capability Approach”. Tämän näkökulman mukaan lapset voivat itse vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa elinympäristönsä suomien puitteiden rajoissa. Resilienssin käsite on voimakkaasti yhteydessä Capability Approachiin.
Työ on empiirinen tutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmänä on fenomenologinen lähestymistapa, missä korostetaan kokemusperäisyyttä ja yksilöiden syvempi ymmärtäminen voi olla mahdollista. Aineisto on kerätty Intiasta tammikuussa 2017 ja Suomesta maaliskuussa 2017 käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Molemmissa maissa haastateltavia oli 11, eli tutkimukseen osallistui yhteensä 22 lasta. Ennen haastattelua käytettiin ”jään murtajana” piirtämistä, jotta tutkittavat rentoutuisivat. Analyysinä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksiksi nousi kolme eri asiaa. Ensimmäiseksi, molempien maiden lapset pitivät elämässä tärkeänä leikkimistä, ihmissuhteita sekä mahdollisuutta käydä koulua. Perustelut koulun käynnin tärkeydelle olivat kuitenkin erilaiset. Intialaislapset kokivat sen määrittelevän pitkälti heidän tulevaisuutensa, kun taas suomaislapset kertoivat oppimisen olevan hauskaa ja koulun olevan tärkeä paikka kohdata ystäviä. Toiseksi, suomalaisten lasten hyvinvoinnissa korostui materiaalisen hyvinvoinnin osa-alue ja sen myötä lasten tavat viettää vapaa-aikaa erosivat maiden kesken. Kolmas tärkeä havainto oli, että haastattelujen sisällöt erosivat toisistaan lasten kuuntelemisen kulttuurien myötä. Intialaiset lapset etsivät ”oikeaa vastausta”, joka saattaisi miellyttää aikuista, ja he olivat arkoja ilmaisemaan omia mielipiteitänsä. Suomalaiset lapset olivat puheissaan rohkeita ja kykenivät perustelemaan ajatuksiaan.