4-vuotiaan lapsen neurologinen arvio ( Lene)- Ohjausvideo Somalivanhemmille
Iidle, Aniso; Abdulkadir, Aniso; Jama, Khadija (2017)
Iidle, Aniso
Abdulkadir, Aniso
Jama, Khadija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ohjausvideo somalivanhemmille lapsen 4-vuotis Lene:stä. Tavoitteena on lisätä somalivanhempien ymmärrystä leikki-ikäisen lapsen neurologisesta arviosta eli Lene:stä sekä lieventää heidän pelkoja.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa asui vuonna 2016 noin 20 000 äidinkielenään somalia puhuvaa asukasta. Neuvolapalveluihin hakeutuu yhä enemmän somalialaistaustaisia perheitä. Video on suunnattu somaliperheiden lisäksi myös neuvoloihin terveydenhoitajien työvälineeksi helpottamaan kommunikaatiota kielimuurin vuoksi.
Leikki-ikäisen lapsen neurologisessa kehityksessä eli Lenessä on tavoitteena saada selville lapset, joilla on mahdollisesti kehityksessä häiriöitä, viivettä ja riski kehittyä oppimisvaikeuksia, jotta heidät voidaan ohjata oikeanlaisten tukitoimien piiriin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen perustana ovat luotettavat lähteet. Lähteiden valinnassa ja merkitsemisessä olimme huolellisia.
Palautekyselyiden perusteella monet Somaliäidit kokivat videon hyödylliseksi. Videotamme arvioi myös somalinkielinen terveydenhoitaja, joka on tällä hetkellä töissä neuvolassa. Hän oli sitä mieltä, että video on hyvin toteutettu ja se on tarpeellinen somalivanhemmille.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa asui vuonna 2016 noin 20 000 äidinkielenään somalia puhuvaa asukasta. Neuvolapalveluihin hakeutuu yhä enemmän somalialaistaustaisia perheitä. Video on suunnattu somaliperheiden lisäksi myös neuvoloihin terveydenhoitajien työvälineeksi helpottamaan kommunikaatiota kielimuurin vuoksi.
Leikki-ikäisen lapsen neurologisessa kehityksessä eli Lenessä on tavoitteena saada selville lapset, joilla on mahdollisesti kehityksessä häiriöitä, viivettä ja riski kehittyä oppimisvaikeuksia, jotta heidät voidaan ohjata oikeanlaisten tukitoimien piiriin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen perustana ovat luotettavat lähteet. Lähteiden valinnassa ja merkitsemisessä olimme huolellisia.
Palautekyselyiden perusteella monet Somaliäidit kokivat videon hyödylliseksi. Videotamme arvioi myös somalinkielinen terveydenhoitaja, joka on tällä hetkellä töissä neuvolassa. Hän oli sitä mieltä, että video on hyvin toteutettu ja se on tarpeellinen somalivanhemmille.