Asiantuntijaorganisaatioiden johtamiskoulutus -modulin kehittäminen tulevaisuuden työelämän tarpeet huomioiden
Lesonen, Sini (2017)
Lesonen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää yritysten ja liike-elämän tulevaisuuden tarpeita Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon asiantuntijaorganisaatioiden johtamiskoulutuksen opintotarjonnan kehittämiseen työelämä lähtöisesti. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin eDelfoi-kyselyn avulla. Tietoperustassa perehdytään tulevaisuuden tutkimuksiin ja julkaisuihin tulevaisuuden työelämän ja organisaatioiden näkökulmasta, ja siinä käsitellään aineistoista nousseisiin johtamisen tämän hetkisiin teorioihin.
Tulevaisuuden organisaatioiden muutosnopeus ja teknologian tuomat muutokset nykyisiin työtehtäviin muuttavat nykyisiä johtamisoppeja. Esimiehen ja johdon tehtävä muuttuu teknologian seurauksena, monia nykyisiä johtajien tehtäviä on mahdollista automatisoida ja tulevaisuuden johtajilta vaaditaan uusia taitoja. Sukupolven muutos työelämässä tuo todennäköisesti muutoksia, kun nuorten arvot ja asenteet työtä kohtaan poikkeavat monilta osin verraten aikaisempiin sukupolviin. Lisäksi työura käsite saattaa muuttua, ja nykyinen pysyvä työsuhde muuttuu lyhyemmiksi eri toimeksiantajille tehtäviksi projekteiksi, jolloin tarvitaan uudenlaista osaamista niin työntekijöille kuin myös johtajille. Muutos on tullut pysyväksi tilaksi, ja muutoksen hallinnan sekä johtamisen erilaisia taitoja tarvitaan tulevaisuudessakin.
Tuloksena todettiin nykyisen opintokokonaisuuden rakenteen vastaavan hyvin myös tulevaisuuden tarpeita, mutta kurssien sisällön muutostarve vaihtelee, ja tulevaisuudessa on huomioitava teknologian aiheuttamat muutokset sekä mahdollisesti organisaatioiden rakenteiden muutostarve monitasoisista organisaatioista ketterämmiksi ja muutoksiin nopeammin reagoiviksi ja litteämmiksi organisaatioiksi. Tulevaisuuden työ muuttuu projektitöiksi globaaleissa ja kompleksisissa verkostoissa, jolloin johtaja tarvitsee verkostojen johtamisen lisäksi myös etä-, virtuaalitiimien, projektien ja eri kultturien johtamisen kompetensseja. Tulevaisuuden johtaja tietää, että kilpailukyky mitataan kyvyssä sopeutua. Tulevaisuudessa valmentava johtaja tukee ja seuraa – mahdollistaa kehittymisen ja itseohjautuvuuden. Tulevaisuuden johtajan työ on todennäköisesti valmentamista, vaikuttamista ja vaikutusvallan käyttöä lukuisissa verkostoissa.
Tulevaisuudessa työnantaja ja työntekijä suhde saattaa muuttua - osaamista jaetaan verkostoissa sekä työt ovat projektimaisia jaksoja. Jos muutos toteutuu julkaistujen skenaarioiden ja tutkimusaineiston mukaisesti, tulee työelämässä tapahtumaan valtava muutos. Jos nykyinen työura käsite muuttuu ja tulevaisuudessa työnantajan sijaan puhutaan työntarjoajista, tulee se myös muuttamaan nykyisiä johtamiskäsiteitä ja -oppeja. Perinteisen johtamisen muutos ja johtamisen muuttuminen itseorganisoituvaan suuntaan vaatii johtajilta ja työntekijöiltä uutta osaamista - itsensä johtamisen taidot tulevat korostumaan. Visionääristä johtamista tarvitaan tulevaisuuden ennakointiin. Organisaatioiden tulee osata ennakoida tulevaa sekä organisaation on kyettävä tekemään valintoja ja tulkintoja siten, että ennakoidaan jatkuvasti uusien osaamisten ja resurssien tarvetta. Koulutuksen tulisi vastata tähän muutokseen ja ennakoida tulevaa muutosta - koulutus tulisi nähdä uutta luovana ja innotiivisena.
Tulevaisuuden organisaatioiden muutosnopeus ja teknologian tuomat muutokset nykyisiin työtehtäviin muuttavat nykyisiä johtamisoppeja. Esimiehen ja johdon tehtävä muuttuu teknologian seurauksena, monia nykyisiä johtajien tehtäviä on mahdollista automatisoida ja tulevaisuuden johtajilta vaaditaan uusia taitoja. Sukupolven muutos työelämässä tuo todennäköisesti muutoksia, kun nuorten arvot ja asenteet työtä kohtaan poikkeavat monilta osin verraten aikaisempiin sukupolviin. Lisäksi työura käsite saattaa muuttua, ja nykyinen pysyvä työsuhde muuttuu lyhyemmiksi eri toimeksiantajille tehtäviksi projekteiksi, jolloin tarvitaan uudenlaista osaamista niin työntekijöille kuin myös johtajille. Muutos on tullut pysyväksi tilaksi, ja muutoksen hallinnan sekä johtamisen erilaisia taitoja tarvitaan tulevaisuudessakin.
Tuloksena todettiin nykyisen opintokokonaisuuden rakenteen vastaavan hyvin myös tulevaisuuden tarpeita, mutta kurssien sisällön muutostarve vaihtelee, ja tulevaisuudessa on huomioitava teknologian aiheuttamat muutokset sekä mahdollisesti organisaatioiden rakenteiden muutostarve monitasoisista organisaatioista ketterämmiksi ja muutoksiin nopeammin reagoiviksi ja litteämmiksi organisaatioiksi. Tulevaisuuden työ muuttuu projektitöiksi globaaleissa ja kompleksisissa verkostoissa, jolloin johtaja tarvitsee verkostojen johtamisen lisäksi myös etä-, virtuaalitiimien, projektien ja eri kultturien johtamisen kompetensseja. Tulevaisuuden johtaja tietää, että kilpailukyky mitataan kyvyssä sopeutua. Tulevaisuudessa valmentava johtaja tukee ja seuraa – mahdollistaa kehittymisen ja itseohjautuvuuden. Tulevaisuuden johtajan työ on todennäköisesti valmentamista, vaikuttamista ja vaikutusvallan käyttöä lukuisissa verkostoissa.
Tulevaisuudessa työnantaja ja työntekijä suhde saattaa muuttua - osaamista jaetaan verkostoissa sekä työt ovat projektimaisia jaksoja. Jos muutos toteutuu julkaistujen skenaarioiden ja tutkimusaineiston mukaisesti, tulee työelämässä tapahtumaan valtava muutos. Jos nykyinen työura käsite muuttuu ja tulevaisuudessa työnantajan sijaan puhutaan työntarjoajista, tulee se myös muuttamaan nykyisiä johtamiskäsiteitä ja -oppeja. Perinteisen johtamisen muutos ja johtamisen muuttuminen itseorganisoituvaan suuntaan vaatii johtajilta ja työntekijöiltä uutta osaamista - itsensä johtamisen taidot tulevat korostumaan. Visionääristä johtamista tarvitaan tulevaisuuden ennakointiin. Organisaatioiden tulee osata ennakoida tulevaa sekä organisaation on kyettävä tekemään valintoja ja tulkintoja siten, että ennakoidaan jatkuvasti uusien osaamisten ja resurssien tarvetta. Koulutuksen tulisi vastata tähän muutokseen ja ennakoida tulevaa muutosta - koulutus tulisi nähdä uutta luovana ja innotiivisena.