SOTE-uudistus luo uusia osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalle : Koulutuksen rakentuminen Laurea-ammattikorkeakoulussa
Lehtinen, Mira (2017)
Lehtinen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020447
Tiivistelmä
Sote- ja maakuntauudistus muuttavat Laurean toimintaympäristöä lähivuosina. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata uudistuksen tuomia uusia osaamistarpeita ja niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan koulutuksen sisältöihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhteiskehittämistä hyödyntäen luoda Laurea SOTE2020 -visio ja sen pohjalta laadittu strategia, jonka avulla sote- ja maakuntauudistuksen aiheuttamat muutokset on mahdollista ennakoida ja implementoida osaksi Laurean arkea.
Hallituksen merkittävimpiä kärkihankkeita on sote- ja maakuntauudistuksen läpivieminen. Uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy kunnilta muodostuville maakunnille ja samalla toteutetaan palvelujen täydellinen integraatio sekä valinnanvapauden mahdollistava lainsäädäntö. Sote-uudistuksen tavoitteena on nykyistä asiakaslähtöisemmät, vaikuttavammat, kustannustehokkaammat ja paremmin yhteensovitetut palvelut, joiden avulla saadaan aikaiseksi kustannussäästöjä, kavennetaan terveyseroja ja lisätään kansalaisten yhdenvertaisuutta ja osallisuuden mahdollisuuksia. Uudistuksella pyritään uusimaan rakenteita ja rahoitusta sekä nykyaikaistamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausta ja toimintamalleja. Uudistuksen myötä toivotaan syntyvän uusia toimintamalleja ja uudenlaista toimintakulttuuria, joka edellyttää uudenlaista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiltä.
Laurea AMK:ssa haasteena on keskustella koulutusohjelmien sisällöstä ja toteutustavoista, jotta ne vastaisivat muuttuvan toimintaympäristön uusiin osaamistarpeisiin. Uudistusten keskiössä on monialaisen asiakasymmärryksen rakentaminen, digitalisaation edellyttämän osaamisen turvaaminen ja sektoroituneiden koulutusalojen yhteistyön lisääminen. Tämä vaatii kasvattajilta ajatte- lutavan ja toimintakulttuurin muutosta.
Tässä opinnäytetyössä kehittämisen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittäminen toteutettiin kolmessa yhteiskehittämisen työpajassa monipuolisesti erilaisia työkaluja hyödyntäen. Työpajatyöskentelyyn osallistui Laurea SOTE2020 -työryhmän jäseniä, sote-alan koulutuksista vastaavia opettajia sekä kehittämispäälliköitä. Työpajoissa luotiin Laurea SOTE2020 -visio sekä sen toteuttamiseksi toimenpidesuunnitelma.
Laurea SOTE2020 -visiossa toimintaa läpileikkaaviksi kärkiteemoiksi nousivat monialainen asiakasymmärrys, palveluiden kehittäminen sekä talous- ja teknologiaosaaminen. Näiden osaamisalueiden varmistaminen koulutuksissa vastaa sote-uudistuksen tuomiin osaamisvaateisiin varmistaen osaavan työvoiman sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön. Yksin Laurea ei tätä muutosta voi tehdä, vaan yhteistyössä verkostotoimijoiden kanssa. Prosessi jatkuu Laureassa työpajassa laaditun toimenpidematriisin mukaisesti ja Laurea SOTE2020 -työryhmä vastaa vi- sion implementoinnista ja tuloksista.
Hallituksen merkittävimpiä kärkihankkeita on sote- ja maakuntauudistuksen läpivieminen. Uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy kunnilta muodostuville maakunnille ja samalla toteutetaan palvelujen täydellinen integraatio sekä valinnanvapauden mahdollistava lainsäädäntö. Sote-uudistuksen tavoitteena on nykyistä asiakaslähtöisemmät, vaikuttavammat, kustannustehokkaammat ja paremmin yhteensovitetut palvelut, joiden avulla saadaan aikaiseksi kustannussäästöjä, kavennetaan terveyseroja ja lisätään kansalaisten yhdenvertaisuutta ja osallisuuden mahdollisuuksia. Uudistuksella pyritään uusimaan rakenteita ja rahoitusta sekä nykyaikaistamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausta ja toimintamalleja. Uudistuksen myötä toivotaan syntyvän uusia toimintamalleja ja uudenlaista toimintakulttuuria, joka edellyttää uudenlaista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiltä.
Laurea AMK:ssa haasteena on keskustella koulutusohjelmien sisällöstä ja toteutustavoista, jotta ne vastaisivat muuttuvan toimintaympäristön uusiin osaamistarpeisiin. Uudistusten keskiössä on monialaisen asiakasymmärryksen rakentaminen, digitalisaation edellyttämän osaamisen turvaaminen ja sektoroituneiden koulutusalojen yhteistyön lisääminen. Tämä vaatii kasvattajilta ajatte- lutavan ja toimintakulttuurin muutosta.
Tässä opinnäytetyössä kehittämisen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittäminen toteutettiin kolmessa yhteiskehittämisen työpajassa monipuolisesti erilaisia työkaluja hyödyntäen. Työpajatyöskentelyyn osallistui Laurea SOTE2020 -työryhmän jäseniä, sote-alan koulutuksista vastaavia opettajia sekä kehittämispäälliköitä. Työpajoissa luotiin Laurea SOTE2020 -visio sekä sen toteuttamiseksi toimenpidesuunnitelma.
Laurea SOTE2020 -visiossa toimintaa läpileikkaaviksi kärkiteemoiksi nousivat monialainen asiakasymmärrys, palveluiden kehittäminen sekä talous- ja teknologiaosaaminen. Näiden osaamisalueiden varmistaminen koulutuksissa vastaa sote-uudistuksen tuomiin osaamisvaateisiin varmistaen osaavan työvoiman sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön. Yksin Laurea ei tätä muutosta voi tehdä, vaan yhteistyössä verkostotoimijoiden kanssa. Prosessi jatkuu Laureassa työpajassa laaditun toimenpidematriisin mukaisesti ja Laurea SOTE2020 -työryhmä vastaa vi- sion implementoinnista ja tuloksista.