Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähetysten noutamisen kehittäminen palvelumuotoilun avulla

Salminen, Eetu (2017)

 
Avaa tiedosto
Salminen_Eetu.pdf (3.105Mt)
Lataukset: 


Salminen, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020445
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten Posti voi kehittää lähetysten noutamisen asiakaskokemusta. Tarkoituksena oli selvittää asiakasymmärrykseen perustuen, mistä tekijöistä asiakasarvo ja asiakaskokemus muodostuvat verkkokauppaostosten toimittamisessa. Lisäksi selvitettiin millä keinoin asiakastarpeisiin voidaan vastata digitaalisen palvelun avulla. Tavoitteena oli selvittää palvelumuotoilun keinoin millaisella digitaalisella palvelulla Posti voi kehittää lähetysten noutamisen asiakaskokemusta ja siten saada etua kilpailijoihin nähden.

Kotimaisista verkkokaupoista ostaessaan kuluttaja voi yhä enemmässä määrin itse valita minkä operaattorin kuljettamana haluaa lähetyksen toimitettavan. Asiakaskokemus on yksi merkittävä tekijä, jonka perusteella kuluttaja tekee valintansa. Postin kuljettamien lähetysten toimittaminen vastaanottajalle voi tällä hetkellä tapahtua kolmella tavalla: lähetykset voidaan kuljettaa vastaanottajan ovelle tai ne viedään asiakkaan noudettavaksi joko postiin tai pakettiautomaattiin. Valtaosa paketeista noudetaan posteista.

Opinnäytetyön tietoperusta muodostui muotoiluajattelun sekä palvelu- ja asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan, arvon käsitteen ja sen muodostumisen, asiakaskokemuksen sekä verkkokauppojen toimitusten keskeisten aihealueiden ympärille. Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui palvelumuotoilu. Työssä käytettiin Double Diamond -mallin kolmea ensimmäistä vaihetta: tutki, määrittele ja kehitä. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä haastatteluiden ja valmiiden aineistojen avulla. Toisessa vaiheessa hankittu asiakasymmärrys jalostettiin ja sen avulla muodostettiin asiakasprofiilit, design driverit sekä palvelupolut. Kolmannessa vaiheessa kerättiin ideoita ja suunniteltiin uusia palvelukonsepteja, joiden pohjalta yhdestä palvelukonseptista kehitettiin prototyyppi.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi digitaalinen palvelukonsepti, jonka avulla lähetysten noutaminen postista on asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta. Pikanouto 2.0. -palvelu tekee lähetyksen noutamisesta asiakkaan näkökulmasta nopeampaa. Se ei vaadi laiteinvestointeja palvelupisteisiin, mikä tahansa postin palvelupiste voi ottaa sen käyttöön eikä se edellytä asiakkaalta rekisteröitymistä Postin asiakkaaksi. Pikanouto 2.0. -palvelun avulla voidaan vähentää palvelupisteessä jonottamista ja odottamista, jotka olivat asiakashaastattelujen perusteella lähetyksen noutamisessa eniten tyytymättömyyttä aiheuttaneet tekijät.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste