Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Päivittäistavarakaupan Duopoli-asetelma Suomessa

Toivanen, Kai (2017)

 
Avaa tiedosto
Toivanen_Kai.pdf (1.375Mt)
Lataukset: 


Toivanen, Kai
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120638
Tiivistelmä
Suomen päivittäistavarakauppa on muuttunut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana merkittävästi. Suuri osa pienistä päivittäistavarakauppaa harjoittavista yrityksistä on lopettanut toimintansa, tai he ovat myyneet koko liiketoimintansa isommille yrityksille. Vuonna 2017 Suomen päivittäistavarakaupan markkinoita hallitsee kaksi isoa yritystä; Kesko Oyj, sekä SOK-yhtymä. Nämä kaksi isoa tekijää hallitsevat n. 85 %:a Suomen päivittäistavarakaupan markkinoista.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkkailla Suomen päivittäistavarakaupan nykytilannetta, sekä arvioida nykyisen markkinatilanteen vaikutusta kuluttajiin. Lähteinä työssä käytetään mm. Päivittäistavarakauppa ry:n tutkimuksia, S- ja K-ryhmän julkaisuja, sekä taloustiedettä tutkivia kirjoja.

Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen, sekä empiiriseen tutkimusosuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi ensin markkinoilla vallitsevia erilaisia kilpailumuotoja. Tämän jälkeen teoriaosuus keskittyy yritysten väliseen hintakilpailuun ja taustalla vaikuttaviin teorioihin. Teoriaosuuden lopussa käydään läpi kahden Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuutta hallitsevan yrityksen historiaa, taustoja, sekä tulevaisuuden näkymiä.

Empiirisessä osuudessä käydään läpi työn ohessa suoritetun tutkimuksen ”Kuluttajan valinta” tuloksia, ja arvioidaan vallitsevan markkinatilanteen vaikutuksia. Tutkimusmetodina työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusta, koska sen avulla on mahdollista tuoda ilmi mahdollisimman paljon haasteltavien omia kokemuksia.

Yhdistämällä teoriapohjaa ja tutkimuksen tuloksia voidaan todeta, että kuluttajan valinta S- ja K-ryhmän välillä ei ole ihan yksiselitteinen. Kuluttajan valintaan vaikuttavat mm. varallisuus, sijainti, sekä kulutustottumukset.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste