Sjöbefälsutbildning på Filippinerna och på Åland : -En jämförande studie
Friberg, Jonas (2017)
Friberg, Jonas
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220778
Tiivistelmä
Det har varierat kraftigt var den största delen av sjömännen kommer ifrån. Dock är det ett land som under en längre period har varit överrepresenterat, Filippinerna. Andelen filippinska sjömän runt om i världen är hög.
Syftet med mitt besök i Manilla var att undersöka hur skillnaderna i de filippinska sjöbefälsutbildningarna ser ut gentemot sjöbefälsutbildningen på Åland. Under mitt besök i Manilla fick jag även chansen att närvara på lektioner samt intervjua lärare och elever, i tre olika skolor.
Efter att ha analyserat utbildningarna efter min frågeställning så känns det som att jag har fått en bra bild hur utbildningen går till på respektive skola. Resultatet av mitt besök i Manilla blev en redogörelse hur utbildningen går till på de tre skolor jag har besökt. Jag har redogjort för vilka kurser som är enligt STCW och vilka som ligger utanför. Under mitt besök fick jag även en hel del förbättringsförslag ifrån de filippinska skolorna som skulle kunna användas för att utveckla Högskolan på Åland.
Överlag kom jag fram till att de bedrivs en högkompetent utbildning i Filippinerna. It has varied greatly where the majority of the sailors come from. One country has been overrepresented for a long period, that’s the Philippines. The proportion of Filipino sailors around the world is high.
The purpose of my visit to Manila was to investigate what in Filipino maritime education programs looks like compared to the maritime education on the Åland Islands. During my visit in Manila, I had the opportunity to attend classes and interview teachers and students in three different schools. After analysing the courses according to my questionnaire, I feel like I have a good picture of how the education is structured at each school. The results of my visit to Manila have become a review of how the education is built up in the three schools I have visited. I have explained what courses are held according to STCW and which are beyond the STCW Code. During my visit, I also received a lot of improvement suggestions from the Filipino schools that could be used to develop the University of Åland of Applied Sciences.
Overall, my opinion is that the quality of education in the Philippines is high.
Syftet med mitt besök i Manilla var att undersöka hur skillnaderna i de filippinska sjöbefälsutbildningarna ser ut gentemot sjöbefälsutbildningen på Åland. Under mitt besök i Manilla fick jag även chansen att närvara på lektioner samt intervjua lärare och elever, i tre olika skolor.
Efter att ha analyserat utbildningarna efter min frågeställning så känns det som att jag har fått en bra bild hur utbildningen går till på respektive skola. Resultatet av mitt besök i Manilla blev en redogörelse hur utbildningen går till på de tre skolor jag har besökt. Jag har redogjort för vilka kurser som är enligt STCW och vilka som ligger utanför. Under mitt besök fick jag även en hel del förbättringsförslag ifrån de filippinska skolorna som skulle kunna användas för att utveckla Högskolan på Åland.
Överlag kom jag fram till att de bedrivs en högkompetent utbildning i Filippinerna.
The purpose of my visit to Manila was to investigate what in Filipino maritime education programs looks like compared to the maritime education on the Åland Islands. During my visit in Manila, I had the opportunity to attend classes and interview teachers and students in three different schools. After analysing the courses according to my questionnaire, I feel like I have a good picture of how the education is structured at each school. The results of my visit to Manila have become a review of how the education is built up in the three schools I have visited. I have explained what courses are held according to STCW and which are beyond the STCW Code. During my visit, I also received a lot of improvement suggestions from the Filipino schools that could be used to develop the University of Åland of Applied Sciences.
Overall, my opinion is that the quality of education in the Philippines is high.