Parkkitoimintaa Pohjois-Haagan yhteiskoulussa
Hakola, Santtu; Lankila, Samu (2017)
Hakola, Santtu
Lankila, Samu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida parkkitoimintaa. Parkkitoiminta on keskustelua nuoren kanssa tämän häiriköityä oppituntia ja opettajan poistettua oppilas luokasta parkkiluokkaan. Opettaja voi myös ohjata oppilaan parkkiluokkaan, jos hänen mielestään siitä voisi olla oppilaalle hyötyä. Toisena tavoitteenamme oli tehdä parkista paikka, jossa nuori pystyisi puhumaan luokan työrauhaa häirinneestä käytöksestään. Kolmas tavoitteemme oli tuoda opettajille matalankynnyksen tuki työrauhan ylläpitämiseen luokassa. Näiden lisäksi tavoitteenamme oli kerätä opettajilta kehittämisideoita ja pohtia parkin tulevaisuutta. Teimme opinnäytetyömme Pohjois-Haagan yhteiskoulussa keväällä 2017.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin koulujen työrauhaan, kurinpidon historiaan, muutamaan sovellukseen parkkitoiminnasta, oppilashuoltotyöhön ja oppilashuoltoryhmään sekä murrosikään ihmisen elämänvaiheena.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa olimme seitsemän viikkoa Pohjois-Haagan yhteiskoulussa. Parkkikäyntejä tuli seitsemän viikon aikana 22 ja keskustelimme 30 eri oppilaan kanssa parkissa. Usein oppilaat tulivat yksin, mutta välillä opettajat lähettivät myös kahden tai kolmen hengen ryhmiä. Keskustelut oppilaiden kanssa olivat pääosin erinomaisia ja nuoret ottivat hyvin osaa keskusteluihin työrauhasta parkissa. Nuorista noin puolet pitivät parkkitoimintaa hyvänä keinona luokan työrauhan parantamiseen.
Opettajat kokivat, että parkki rauhoitti työrauhaa oppitunnilla, kun häiritsevä oppilas oli lähtenyt parkkiin. Parkki toimi myös pelotteena. Opettajien mukaan jo pieni varoitus parkkiin joutumisesta, hiljensi useita kertoja luokan. Kehitettävää opettajien palautteiden mukaan oli, että opettajien ja oppilaiden vuorovaikutusta pyrittäisiin parantamaan. Opettajat voisi olla hyvä ottaa mukaan parkkikeskusteluihin esimerkiksi oppitunnin jälkeen.
Parkki osoittautui hyväksi kanavaksi keskustella nuoren kanssa asiallisesti. Tulevaisuudessa parkin kaltaisille matalan kynnyksen palveluille voisi olla tarvetta kouluissa. Parkissa nuori saa huomiota ja pääsee keskustelemaan asioista aikuisen kanssa joka ei syyllistä häntä vaan kohtaa hänet tasavertaisena. Ohjaaja voisi toimia koulussa myös kiusaamistapauksissa ja parantamassa luokkien työrauhaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin koulujen työrauhaan, kurinpidon historiaan, muutamaan sovellukseen parkkitoiminnasta, oppilashuoltotyöhön ja oppilashuoltoryhmään sekä murrosikään ihmisen elämänvaiheena.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa olimme seitsemän viikkoa Pohjois-Haagan yhteiskoulussa. Parkkikäyntejä tuli seitsemän viikon aikana 22 ja keskustelimme 30 eri oppilaan kanssa parkissa. Usein oppilaat tulivat yksin, mutta välillä opettajat lähettivät myös kahden tai kolmen hengen ryhmiä. Keskustelut oppilaiden kanssa olivat pääosin erinomaisia ja nuoret ottivat hyvin osaa keskusteluihin työrauhasta parkissa. Nuorista noin puolet pitivät parkkitoimintaa hyvänä keinona luokan työrauhan parantamiseen.
Opettajat kokivat, että parkki rauhoitti työrauhaa oppitunnilla, kun häiritsevä oppilas oli lähtenyt parkkiin. Parkki toimi myös pelotteena. Opettajien mukaan jo pieni varoitus parkkiin joutumisesta, hiljensi useita kertoja luokan. Kehitettävää opettajien palautteiden mukaan oli, että opettajien ja oppilaiden vuorovaikutusta pyrittäisiin parantamaan. Opettajat voisi olla hyvä ottaa mukaan parkkikeskusteluihin esimerkiksi oppitunnin jälkeen.
Parkki osoittautui hyväksi kanavaksi keskustella nuoren kanssa asiallisesti. Tulevaisuudessa parkin kaltaisille matalan kynnyksen palveluille voisi olla tarvetta kouluissa. Parkissa nuori saa huomiota ja pääsee keskustelemaan asioista aikuisen kanssa joka ei syyllistä häntä vaan kohtaa hänet tasavertaisena. Ohjaaja voisi toimia koulussa myös kiusaamistapauksissa ja parantamassa luokkien työrauhaa.