9.luokkalaisten ajatuksia kannabisvalistuksesta
Pirinen, Samu (2017)
Pirinen, Samu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 9. luokkalaisten ajatuksia ja kokemuksia kannabis-valistuksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleisiä kannabisaiheiset keskustelut nuorille olivat. Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti kannabista substanssina ja Suomen tilannetta kannabiksen käytön sekä asenteiden suhteen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n Miten puhua kannabiksesta –hanke.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin taustatietoa 9. luokkalaisten nuorten ajatuksista kannabiksen ja kannabisvalistuksen suhteen. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään ehkäisevään päihdetyöhön kouluissa, sekä sen kohtaamiin haasteisiin. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tärkeimmän aineiston muodostavat 9. luokkalaisille suunnatut ryhmähaastattelut (n=16), mitkä toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Opinnäytetyössä seurattiin myös 9.luokkalaisille suunnattuja EHYT ry:n HUBU-päihdekasvatustunteja.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä nuorten tarvitsevan faktoihin pohjautuvia keskusteluja kannabikseen liittyen. Aiheeseen syventynyt ammattilainen tai riittävät tiedot omaava opettaja olisi paras mahdollinen henkilö keskustelemaan kannabiksesta nuorten kanssa. Nuoret eivät kaivanneet määrällisesti tai ajallisesti lisää kannabikseen liittyvää valistusta, mutta aiheeseen parempaa syventymistä toivottiin yleisesti. Muualla kuin koulussa käydyt keskustelut kannabiksesta vaihtelivat paljon yksilöittäin. Nuorten mielestä helpointa oli keskustella kannabiksesta kavereiden kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin taustatietoa 9. luokkalaisten nuorten ajatuksista kannabiksen ja kannabisvalistuksen suhteen. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään ehkäisevään päihdetyöhön kouluissa, sekä sen kohtaamiin haasteisiin. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tärkeimmän aineiston muodostavat 9. luokkalaisille suunnatut ryhmähaastattelut (n=16), mitkä toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Opinnäytetyössä seurattiin myös 9.luokkalaisille suunnattuja EHYT ry:n HUBU-päihdekasvatustunteja.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä nuorten tarvitsevan faktoihin pohjautuvia keskusteluja kannabikseen liittyen. Aiheeseen syventynyt ammattilainen tai riittävät tiedot omaava opettaja olisi paras mahdollinen henkilö keskustelemaan kannabiksesta nuorten kanssa. Nuoret eivät kaivanneet määrällisesti tai ajallisesti lisää kannabikseen liittyvää valistusta, mutta aiheeseen parempaa syventymistä toivottiin yleisesti. Muualla kuin koulussa käydyt keskustelut kannabiksesta vaihtelivat paljon yksilöittäin. Nuorten mielestä helpointa oli keskustella kannabiksesta kavereiden kanssa.