Markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan : Case- Antikvariaatti Lukuhetki
Räsänen, Suvi (2017)
Räsänen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321184
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja digitaalisaatio ovat vuosien kuluessa tulleet osaksi yritysten markkinointia. Tänä päivänä yritys, joka ei ole verkossa, ei ole niin laajan potentiaalisen asiakaskunnan löydettävissä kuin yritys, joka tekee suunnitelmallisia toimenpiteitä eri kanavissa.
Opinnäytetyöni toimeksiantajalla on jo markkinointi toimenpiteitä myös sosiaalisen median eri kanavissa, mutta hän kaipasi lisää suunnitelmallisuutta ja kartoittaa eri vaihtoehtoja, missä näkyä ja missä asiakkaat ovat. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda runko sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta toimeksiantajalle sekä kartoittaa vaihtoehtoja eri sosiaalisen median kanavista, joissa he voivat näkyä.
Teoria viitekehyksenä ovat sosiaalinen media ja sen eri muodot. Lisäksi teoriaosiossa esitellään erilaiset näkyvyyden asteet verkossa ja markkinointisuunnitelma sosiaalisessa mediassa. Näitä käsitellään kirjallisuuden ja verkkolähteiden kautta.
Tutkimuksena suoritettiin kysely antikvariaatin asiakkaille sekä liikkeessä että verkkokaupassa ostosten teon jälkeen lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Liikkeessä kysely toteutettiin sekä kasvotusten tehtävällä haastattelulla kahden päivän aikana että kyselylomakkeella. Kyselyn avulla kartoitettiin mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaat käyttävät ja mitä kautta heidät tavoittaa parhaiten.
Verkossa lähetetyssä kyselyssä kysyttiin myös verkkokaupan ostosten teon sujuvuudesta. Näitä tuloksia käytettiin yrityshaastattelun lisäksi apuna luodessa yritykselle markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyöni toimeksiantajalla on jo markkinointi toimenpiteitä myös sosiaalisen median eri kanavissa, mutta hän kaipasi lisää suunnitelmallisuutta ja kartoittaa eri vaihtoehtoja, missä näkyä ja missä asiakkaat ovat. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda runko sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta toimeksiantajalle sekä kartoittaa vaihtoehtoja eri sosiaalisen median kanavista, joissa he voivat näkyä.
Teoria viitekehyksenä ovat sosiaalinen media ja sen eri muodot. Lisäksi teoriaosiossa esitellään erilaiset näkyvyyden asteet verkossa ja markkinointisuunnitelma sosiaalisessa mediassa. Näitä käsitellään kirjallisuuden ja verkkolähteiden kautta.
Tutkimuksena suoritettiin kysely antikvariaatin asiakkaille sekä liikkeessä että verkkokaupassa ostosten teon jälkeen lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Liikkeessä kysely toteutettiin sekä kasvotusten tehtävällä haastattelulla kahden päivän aikana että kyselylomakkeella. Kyselyn avulla kartoitettiin mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaat käyttävät ja mitä kautta heidät tavoittaa parhaiten.
Verkossa lähetetyssä kyselyssä kysyttiin myös verkkokaupan ostosten teon sujuvuudesta. Näitä tuloksia käytettiin yrityshaastattelun lisäksi apuna luodessa yritykselle markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan.