Videon hyödyntäminen terveyskasvatuksellisessa ohjauksessa
Lesonen, Annika; Laaksonen, Eveliina (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lesonen, Annika
Laaksonen, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää video-ohjauksen käyttöä opetuksessa ja ohjauksessa. Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se oli työelämälähtöinen. Yhteistyötahona toimi Vantaan kaupungin kouluterveydenhuolto ja se on toteutettu ajalla 4/2017-12/2017.
Videon aiheeksi valikoitui hyvä arkirytmi ja arkeen paluu. Aihe tuli Vantaan kouluterveydenhuollosta. Tarkoituksena oli tuottaa Vantaan kaupungin yläasteikäisille nuorille ohjausvideo. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten videota voidaan hyödyntää terveyskasvatuksellisessa ohjaamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hyödyntämään videota ohjausvälineenä.
Projektin tuloksena oli noin kahden minuutin pituinen video. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu videolla käsiteltävien aiheista; ravitsemuksesta, ruutuajasta, arkiliikunnasta ja unesta. Myös videon tekeminen ja käyttö on kuvattu teoriaosuudessa. Tietoa haettiin laajasti erilaisista tietokannoista ja kirjoista. Käytetyt lähteet olivat pääosin vuosilta 2007-2017. Palautetta videosta ja sen tekovaiheista on saatu yhteistyökumppaneilta.
Jatkossa tällä projektilla tehtyä videota voidaan käyttää laajasti Vantaan kouluterveydenhuollossa ohjaus -ja opetustarkoitukseen. Opinnäytetyön tuottama tieto tukee kouluterveydenhuollon palveluita, sillä sen avulla video-ohjaus voi yleistyä kouluterveydenhuollon ja yleisesti terveyskasvatuksen työvälineenä.
Videon aiheeksi valikoitui hyvä arkirytmi ja arkeen paluu. Aihe tuli Vantaan kouluterveydenhuollosta. Tarkoituksena oli tuottaa Vantaan kaupungin yläasteikäisille nuorille ohjausvideo. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten videota voidaan hyödyntää terveyskasvatuksellisessa ohjaamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hyödyntämään videota ohjausvälineenä.
Projektin tuloksena oli noin kahden minuutin pituinen video. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu videolla käsiteltävien aiheista; ravitsemuksesta, ruutuajasta, arkiliikunnasta ja unesta. Myös videon tekeminen ja käyttö on kuvattu teoriaosuudessa. Tietoa haettiin laajasti erilaisista tietokannoista ja kirjoista. Käytetyt lähteet olivat pääosin vuosilta 2007-2017. Palautetta videosta ja sen tekovaiheista on saatu yhteistyökumppaneilta.
Jatkossa tällä projektilla tehtyä videota voidaan käyttää laajasti Vantaan kouluterveydenhuollossa ohjaus -ja opetustarkoitukseen. Opinnäytetyön tuottama tieto tukee kouluterveydenhuollon palveluita, sillä sen avulla video-ohjaus voi yleistyä kouluterveydenhuollon ja yleisesti terveyskasvatuksen työvälineenä.