Sisältöstrategian luominen Suttisen tilalle
Maunuksela, Siru (2017)
Maunuksela, Siru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on sisältöstrategian luominen Suttisen tilalle. Tavoitteena on luoda strategia, jonka avulla yritys voi tuottaa oikeanlaista sisältöä myös sesongin ulkopuolella. Kehityskohteena oli sisällöntuottaminen sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa ja Instagramissa. Toimeksiantajana toimii Simo Laakso, joka toivoi opinnäytetyön tavoitteeksi näkyvyyden saamista yritykselleen.
Aihe sai alkunsa tarpeesta yhdistää sisältömarkkinointi ja maatalousosaaminen toimivaksi kokonaisuudeksi. Teoriaperusta pohjautuu sisältömarkkinoinnista, sisältöstrategiasta ja sosiaalisen median markkinoinnista kertoviin kirjallisiin teoksiin ja sähköisiin lähteisiin. Lisäksi toimeksiantajan antamia materiaaleja on käytetty työssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, siihen sisältyvää haastattelua, tilastoanalyysiä sekä netnografista havainnointia. Vertailu ja haastattelu tehtiin Ratia Ranchista. Netnografinen havainnointi yhdistettiin benchmarkingiin ja tilastoanalyysiin.
Tulokseksi saatiin, että suosituimmat aiheet olivat tuotteisiin sekä ympäristöystävällisyyteen liittyvät julkaisut. Näkyvyyttä tulee mitata puolen vuoden välein muun muassa Facebook-mittaustyökalun avulla. Jatkuvuus molemmissa kanavissa lisää näkyvyyttä ja sisältöjen julkaisut kannattaa ajoittaa alkuviikolle, kello 21 – 22 välille.
Tulosten perusteella luotiin sisältöstrategia. Strategia otti huomioon yrityksen osaamisen eli kärjen, informaatioikkunan, strategian jalkauttamisen sekä sen mittaamisen. Lisäksi strategia otti kantaa sisältöaiheisiin, kommentteihin vastaamiseen sekä kritiikin käsittelyyn. Tavoittava sisältö houkuttelee asiakkaita tutustumaan yritykseen kun taas sitouttava tekee asiakkaasta kuluttajan yrityksen sisällöille.
Yhdistämällä Facebookin ja Instagramin, Suttisen tila säästää aikaa, mutta saa samalla sisältöä molemmille kanaville. Kaikkiin kommentteihin tulee vastata, myös negatiivisiin. Kritiikki tulee käsitellä heti, jos mahdollista.
Suttisen tilan olisi vaikea tuottaa oikeanlaista sisältöä potentiaalisille asiakkailleen ilman sisältöstrategiaa. Ilman strategiaa yritys ei pysty tuottamaan sellaista sisältöä, joka saisi näkyvyyttä sesongin ulkopuolella. Käyttämällä sisältöstrategiaa, Suttisen tila löytää myös uusia aiheita ja inspiraatiota sisällöntuottamiseen.
Aihe sai alkunsa tarpeesta yhdistää sisältömarkkinointi ja maatalousosaaminen toimivaksi kokonaisuudeksi. Teoriaperusta pohjautuu sisältömarkkinoinnista, sisältöstrategiasta ja sosiaalisen median markkinoinnista kertoviin kirjallisiin teoksiin ja sähköisiin lähteisiin. Lisäksi toimeksiantajan antamia materiaaleja on käytetty työssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, siihen sisältyvää haastattelua, tilastoanalyysiä sekä netnografista havainnointia. Vertailu ja haastattelu tehtiin Ratia Ranchista. Netnografinen havainnointi yhdistettiin benchmarkingiin ja tilastoanalyysiin.
Tulokseksi saatiin, että suosituimmat aiheet olivat tuotteisiin sekä ympäristöystävällisyyteen liittyvät julkaisut. Näkyvyyttä tulee mitata puolen vuoden välein muun muassa Facebook-mittaustyökalun avulla. Jatkuvuus molemmissa kanavissa lisää näkyvyyttä ja sisältöjen julkaisut kannattaa ajoittaa alkuviikolle, kello 21 – 22 välille.
Tulosten perusteella luotiin sisältöstrategia. Strategia otti huomioon yrityksen osaamisen eli kärjen, informaatioikkunan, strategian jalkauttamisen sekä sen mittaamisen. Lisäksi strategia otti kantaa sisältöaiheisiin, kommentteihin vastaamiseen sekä kritiikin käsittelyyn. Tavoittava sisältö houkuttelee asiakkaita tutustumaan yritykseen kun taas sitouttava tekee asiakkaasta kuluttajan yrityksen sisällöille.
Yhdistämällä Facebookin ja Instagramin, Suttisen tila säästää aikaa, mutta saa samalla sisältöä molemmille kanaville. Kaikkiin kommentteihin tulee vastata, myös negatiivisiin. Kritiikki tulee käsitellä heti, jos mahdollista.
Suttisen tilan olisi vaikea tuottaa oikeanlaista sisältöä potentiaalisille asiakkailleen ilman sisältöstrategiaa. Ilman strategiaa yritys ei pysty tuottamaan sellaista sisältöä, joka saisi näkyvyyttä sesongin ulkopuolella. Käyttämällä sisältöstrategiaa, Suttisen tila löytää myös uusia aiheita ja inspiraatiota sisällöntuottamiseen.