Yritys X:n kuluttajan ostokäyttäytyminen
Jalo, Johanna (2017)
Jalo, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321195
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajan ostokäyttäytymistä ja selventää, miksi asiakkaat ostavat. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yritys X. Kyseinen yritys toimii Suomessa ruokakassien valmistajana. Työn tavoitteena oli selvittää asiakassegmentin ominaisuuksia, joita yritys pystyy hyödyntämään markkinoinnissa ja tuotteen ominaisuuksien parantamisessa.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostui kirjallisuudesta, joissa kerrottiin kuluttajan ostokäyttäytymisestä, ostoprosessista sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Kirjalähteiden lisäksi teoriaa täydennettiin erilaisten artikkeleiden ja tutkimusten avulla. Olennaisimmat aiheet opinnäytetyön kannalta olivat kuluttajan ostokäyttäytyminen, segmentointi ja markkinoinninkilpailukeinot.
Tutkimusosa toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin paperilomakkeilla maistatusten yhteydessä sekä internet-kyselyn avulla. Maistatuksien yhteydessä tavoitettiin potentiaalisia asiakkaita ja internetissä toteutetussa kyselyssä tavoitettiin nykyisiä asiakkaita potentiaalisten asiakkaiden lisäksi. Kysleyyn saatiin yhteensä 125 vastausta. Kysely oli samanlainen molemmille asiakaskunnille. Survey-kyselyn kysymykset muodostuivat teoriaperusteena olevan kuluttajan ostokäyttäytymisen kautta sekä markkinoinninkilpailukeinojen pohjalta. Aineisto analysoitiin Excelin avulla, ja se jäsenneltiin teemojen mukaan taustatekijöihin, ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja markkinoinnin kilpailukeinoihin. Ristiintaulukointi tehtiin nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden ominaisuuksien väliltä.
Tulosten mukaan yrityksen nykyinen asiakas on kuopiolainen, naimisissa oleva 43-vuotias nainen, joka ostaa ateriakassin perheelle helpottamaan arkipäivän kokkausta, harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Potentiaalinen asiakas ei ole vielä ostanut yrityksen tuotetta, mutta on kiinnostunut tuotteesta ja aikoo kokeilla tuotteen valmistamista. Potentiaalinen asiakas on 64-vuotias eläkkeellä oleva nainen. Tuloksissa huomattiin myös tuotteen saatavuuden olevan huonoa.
Tulosten perusteella yrityksen tulisi parantaa tuotteen saatavuutta, jolloin he tavoittavat paremmin asiakkaat. Saatavuuden lisäksi yrityksen tulisi nopeuttaa tuotteen vaihtelevuutta, ettei asiakkaat kyllästy jo saatavilla oleviin ateriaratkaisuihin ja lopeta ostamista sen takia. Näiden toimenpiteiden lisäksi yrityksen tulisi aluksi kohdentaa markkinointinsa asiakassegmenttinsä mukaisesti. Erilaisilla markkinoinnin keinoilla yritys pystyy parantamaan tietoisuutta ja tunnettavuutta tuotteestaan asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostui kirjallisuudesta, joissa kerrottiin kuluttajan ostokäyttäytymisestä, ostoprosessista sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Kirjalähteiden lisäksi teoriaa täydennettiin erilaisten artikkeleiden ja tutkimusten avulla. Olennaisimmat aiheet opinnäytetyön kannalta olivat kuluttajan ostokäyttäytyminen, segmentointi ja markkinoinninkilpailukeinot.
Tutkimusosa toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin paperilomakkeilla maistatusten yhteydessä sekä internet-kyselyn avulla. Maistatuksien yhteydessä tavoitettiin potentiaalisia asiakkaita ja internetissä toteutetussa kyselyssä tavoitettiin nykyisiä asiakkaita potentiaalisten asiakkaiden lisäksi. Kysleyyn saatiin yhteensä 125 vastausta. Kysely oli samanlainen molemmille asiakaskunnille. Survey-kyselyn kysymykset muodostuivat teoriaperusteena olevan kuluttajan ostokäyttäytymisen kautta sekä markkinoinninkilpailukeinojen pohjalta. Aineisto analysoitiin Excelin avulla, ja se jäsenneltiin teemojen mukaan taustatekijöihin, ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja markkinoinnin kilpailukeinoihin. Ristiintaulukointi tehtiin nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden ominaisuuksien väliltä.
Tulosten mukaan yrityksen nykyinen asiakas on kuopiolainen, naimisissa oleva 43-vuotias nainen, joka ostaa ateriakassin perheelle helpottamaan arkipäivän kokkausta, harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Potentiaalinen asiakas ei ole vielä ostanut yrityksen tuotetta, mutta on kiinnostunut tuotteesta ja aikoo kokeilla tuotteen valmistamista. Potentiaalinen asiakas on 64-vuotias eläkkeellä oleva nainen. Tuloksissa huomattiin myös tuotteen saatavuuden olevan huonoa.
Tulosten perusteella yrityksen tulisi parantaa tuotteen saatavuutta, jolloin he tavoittavat paremmin asiakkaat. Saatavuuden lisäksi yrityksen tulisi nopeuttaa tuotteen vaihtelevuutta, ettei asiakkaat kyllästy jo saatavilla oleviin ateriaratkaisuihin ja lopeta ostamista sen takia. Näiden toimenpiteiden lisäksi yrityksen tulisi aluksi kohdentaa markkinointinsa asiakassegmenttinsä mukaisesti. Erilaisilla markkinoinnin keinoilla yritys pystyy parantamaan tietoisuutta ja tunnettavuutta tuotteestaan asiakkaiden keskuudessa.