Säkerhet vid ensamarbete : teknologi som kan visa en besättningsmedlems position ombord
Dahlgren, Toft; Granholm, Leo (2017)
Dahlgren, Toft
Granholm, Leo
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321137
Tiivistelmä
I det här arbetet undersöker vi hur man kan förbättra sjömäns säkerhet vid ensamarbete med hjälp av personlig positionsövervakning. Bakgrunden till arbetet var en händelse där en däcksvakt som utförde en brandrond blev okontaktbar. Syftet blev att hitta lämplig teknik som kan visa ens position ombord, samt funktioner inom samma teknologi som kan larma ifall man skadat sig och är oförmögen att kalla på hjälp. Förutom att hitta lämplig teknik studerades relevanta lagar som stöder eller motsätter sig positionsövervakning av arbetstagare. Vi ville även skaffa oss en bild av vilken utsträckning olyckor sker i samband med ensamarbete. Säkerhetschefer från två rederier intervjuades och en enkät skickades ut till blivande och aktiva sjömän.
Resultatet visade att det redan finns teknologi för positionsövervakning på arbetsplatser som enkelt kan anpassas till fartyg. Fastän sjömännen som svarade på enkäterna spenderade nästan varje dag med att arbeta ensamma befinner de sig sällan i farliga situationer.
Slutsatsen är att teknologin finns tillgänglig men att behovet inte är tillräckligt stort för att göra det till en nödvändighet. In this thesis we’re looking into sailor’s safety when working alone on board and how to improve it with a personal position monitoring system. The background to this work was an incident where contact with a deck rating was lost during a fire round. The purpose of our study was to find appropriate technology that can show one's position on board, as well as functions within the same technology that can alert if one is injured and unable to call for help. In addition to finding appropriate technology, relevant laws that might support or oppose position monitoring of employees were studied. We also wanted to get a picture of the extent to which accidents occur in connection with working alone. Security managers from two shipping companies were interviewed and a questionnaire was sent to future and active seamen.
The result showed that there’s already technology for position monitoring at workplaces which can easily be adapted to ships. Although the sailors who responded to the questionnaire spent almost every day working alone, they rarely found themselves in dangerous situations.
The conclusion is that the technology is available, but there’s not a big enough need to make it a necessity.
Resultatet visade att det redan finns teknologi för positionsövervakning på arbetsplatser som enkelt kan anpassas till fartyg. Fastän sjömännen som svarade på enkäterna spenderade nästan varje dag med att arbeta ensamma befinner de sig sällan i farliga situationer.
Slutsatsen är att teknologin finns tillgänglig men att behovet inte är tillräckligt stort för att göra det till en nödvändighet.
The result showed that there’s already technology for position monitoring at workplaces which can easily be adapted to ships. Although the sailors who responded to the questionnaire spent almost every day working alone, they rarely found themselves in dangerous situations.
The conclusion is that the technology is available, but there’s not a big enough need to make it a necessity.