Huoltajien näkemyksiä osa-aikaisen varhaiskasvatuspalvelun sisällöstä
Pentikäinen, Anna; Saarinen, Jenni (2017)
Pentikäinen, Anna
Saarinen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421290
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme huoltajien näkemyksiä osa-aikaisen varhaiskasvatuspalvelun sisällöstä. Aihe on ajankohtainen uuden varhaiskasvatuslain astuessa voimaan 1.8.2016. Uusi varhaiskasvatuslaki mahdollistaa kunnille varhaiskasvatuksen rajaamisen 20 tuntiin viikossa, mikäli lapsen huoltajat eivät työskentele tai opiskele päätoimisesti. Uusi varhaiskasvatuslaki määrittelee myös ensi kertaa varhaiskasvatuksen tavoitteet. Opinnäytetyössä tarkastellaan uutta varhaiskasvatuslakia, subjektiivista päivähoito-oikeutta ja sen rajaamista, Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluita sekä varhaiskasvatuspalvelun muotoilua ja kehittämistä asiakaskyselyn avulla.
Opinnäytetyössä tutkittiin huoltajien vastauksia Vantaan varhaiskasvatuspalvelujen Lapset ja palveluverkko -työryhmän tekemästä kyselytutkimuksesta. Opinnäytetyössä tarkastellaan huoltajien näkemyksiä 20 tunnin varhaiskasvatuspalvelun sisällöstä. Opinnäytetyön toimeksianto syntyi Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluilta, tavoitteena tuottaa tietoa varhaiskasvatuspalveluiden kehittämiseksi palvelumuotoilun avulla.
Tutkimme kyselyn vastauksia sisällönanalyysilla. Huoltajien vastauksista luokiteltiin sisällönanalyysin tuloksena viisi ryhmää, joissa nousivat esiin vastaajien tärkeimmiksi kokemat aiheet osa-aikaista varhaiskasvatuspalvelun sisältöä koskien. Ryhmiksi syntyivät pedagoginen näkemys, toiminnallinen näkemys, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkemys, sosiaalinen ja yhteisöllinen näkemys, sekä lapsen fyysiset tarpeet ja perushoito. Varhaiskasvasympäristöllä ja ammattilaisten pedagogisella osaamisella koettiin olevan tärkeä rooli lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Varhaiskasvatus nähtiin toiminnallisena ja sosiaalisena ympäristönä, jossa lapsi oppii tärkeitä yhteisöllisiä taitoja leikin varjolla ammattilaisen ohjaamana.
Opinnäytetyössä tutkittiin huoltajien vastauksia Vantaan varhaiskasvatuspalvelujen Lapset ja palveluverkko -työryhmän tekemästä kyselytutkimuksesta. Opinnäytetyössä tarkastellaan huoltajien näkemyksiä 20 tunnin varhaiskasvatuspalvelun sisällöstä. Opinnäytetyön toimeksianto syntyi Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluilta, tavoitteena tuottaa tietoa varhaiskasvatuspalveluiden kehittämiseksi palvelumuotoilun avulla.
Tutkimme kyselyn vastauksia sisällönanalyysilla. Huoltajien vastauksista luokiteltiin sisällönanalyysin tuloksena viisi ryhmää, joissa nousivat esiin vastaajien tärkeimmiksi kokemat aiheet osa-aikaista varhaiskasvatuspalvelun sisältöä koskien. Ryhmiksi syntyivät pedagoginen näkemys, toiminnallinen näkemys, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkemys, sosiaalinen ja yhteisöllinen näkemys, sekä lapsen fyysiset tarpeet ja perushoito. Varhaiskasvasympäristöllä ja ammattilaisten pedagogisella osaamisella koettiin olevan tärkeä rooli lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Varhaiskasvatus nähtiin toiminnallisena ja sosiaalisena ympäristönä, jossa lapsi oppii tärkeitä yhteisöllisiä taitoja leikin varjolla ammattilaisen ohjaamana.