Kuluttajien käyttötottumukset koiranvaatteissa
Vainio, Emma (2017)
Vainio, Emma
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota koiranvaatteita valmistavalle yritykselle tietoa kuluttajien koiranvaatteiden käyttötottumuksista. Työssä tutkittiin syitä, miksi suomalaiset koiranomistajat käyttävät vaatteita koiralla ja miksi koiranvaatteita ei puolestaan haluta käyttää. Työssä tutkittiin yleisimpiä syitä koiranvaatteiden käyttämiseen ja koiranomistajien mielipiteitä koiranvaatteista.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleistä tietoa koiranvaatteista sekä koiranvaatteiden tarjonnasta Suomessa ja ulkomailla. Koiranvaatteiden historia ja nykypäivän tilanne selvitetään työn alussa, jonka jälkeen käsitellään syitä koiran vaatettamiseen. Myös koirarotujen roturyhmiin luokittelu ja Suomen suosituimmat koirarodut selviävät teoriaosuudessa. Lemmikkituotemarkkinoiden tilannetta tarkasteltiin ulkomailla ja koiranvaatteitamarkkinoita Suomessa. Teoriaosuudessa myös selvitettiin, minkälaiset koirat tarvitsevat vaatteita. Koiranvaatteiden tulevaisuutta selvitettiin alan messujen ja keksintöjen avulla. Teoriaosuudessa koiran vaatteet luokiteltiin niiden muodon ja rakenteen mukaan erilaisiin vaatetyyppeihin. Koiranvaatteiden valmistukseen liittyvää tietoa käsiteltiin kirjoittajan työkokemuksen avulla.
Opinnäytetyön tutkimusosuutta varten suoritettiin kysely suomalaisille koiranomistajille. Kysely suoritettiin jäsenmäärältään suuressa koira- aiheisessa Facebook-ryhmässä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää suomalaisten koiranomistajien ajatuksia, sekä tottumuksia koiranvaatteiden käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eri rotujen vaatteiden käytön eroavaisuuksia. Tutkimustulosten mukaan moni suomalainen käyttää koirallaan vaatteita, koska koiran turkki ei sovellu Suomen ilmastoon tai koiran näkyvyyttä haluttiin lisätä ulkona. Vastaajat, jotka eivät käyttäneet vaatteita koirillaan, kokivat, että vaatteita ei tarvittu paksun turkin vuoksi. Suurin osa vastaajista ei halunnut käyttää vaatteita koirallaan kuin käytännöllisistä syistä.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleistä tietoa koiranvaatteista sekä koiranvaatteiden tarjonnasta Suomessa ja ulkomailla. Koiranvaatteiden historia ja nykypäivän tilanne selvitetään työn alussa, jonka jälkeen käsitellään syitä koiran vaatettamiseen. Myös koirarotujen roturyhmiin luokittelu ja Suomen suosituimmat koirarodut selviävät teoriaosuudessa. Lemmikkituotemarkkinoiden tilannetta tarkasteltiin ulkomailla ja koiranvaatteitamarkkinoita Suomessa. Teoriaosuudessa myös selvitettiin, minkälaiset koirat tarvitsevat vaatteita. Koiranvaatteiden tulevaisuutta selvitettiin alan messujen ja keksintöjen avulla. Teoriaosuudessa koiran vaatteet luokiteltiin niiden muodon ja rakenteen mukaan erilaisiin vaatetyyppeihin. Koiranvaatteiden valmistukseen liittyvää tietoa käsiteltiin kirjoittajan työkokemuksen avulla.
Opinnäytetyön tutkimusosuutta varten suoritettiin kysely suomalaisille koiranomistajille. Kysely suoritettiin jäsenmäärältään suuressa koira- aiheisessa Facebook-ryhmässä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää suomalaisten koiranomistajien ajatuksia, sekä tottumuksia koiranvaatteiden käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eri rotujen vaatteiden käytön eroavaisuuksia. Tutkimustulosten mukaan moni suomalainen käyttää koirallaan vaatteita, koska koiran turkki ei sovellu Suomen ilmastoon tai koiran näkyvyyttä haluttiin lisätä ulkona. Vastaajat, jotka eivät käyttäneet vaatteita koirillaan, kokivat, että vaatteita ei tarvittu paksun turkin vuoksi. Suurin osa vastaajista ei halunnut käyttää vaatteita koirallaan kuin käytännöllisistä syistä.