Facebook-julkaisujen orgaanisen kattavuuden kehittäminen : case: Elämyslahjat Oy
Kaisti, Karoliine; Eskeli, Jannika (2017)
Kaisti, Karoliine
Eskeli, Jannika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli Facebook-julkaisujen orgaaninen kattavuus. Toimeksiantajana toimi Elämyslahjat Oy. Työn tavoitteena oli antaa Elämyslahjat Oy:lle käytännöllisiä ehdotuksia Facebookin orgaanisen kattavuuden kasvattamiseen. Orgaanisella kattavuudella tarkoitetaan yksittäisten henkilöiden määrää, joille julkaisu on näkynyt ilmaisen jakelun välityksellä. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, miten yritys voisi laajentaa Facebook-julkaisujen orgaanista kattavuutta sekä miten pystyttäisiin lisäämään tykkäyksien, kommenttien ja jakojen määrää.
Teoriaperusta pohjautui sisältömarkkinointiin, orgaaniseen kattavuuteen sekä tulevaisuuden trendeihin. Teoriassa tuotiin pääosin esille, minkälaista sisällön tulisi olla Facebookissa, jotta julkaisut tavoittaisivat mahdollisimman paljon ihmisiä. Opinnäytetyössä ei otettu kantaa maksettuun Facebook-markkinointiin. Lähteinä oli käytetty painettuja sekä sähköisiä lähteitä.
Menetelminä käytettiin nykytilakartoitusta, työpajaa ja testausta. Ensin tehtiin 4.7.–20.10.2017 ajalta nykytilakartoitus, jossa tutkittiin Elämyslahjojen Facebook-julkaisuja. Haluttiin selvittää milloin kannattaisi julkaista ja mistä aiheista. Seuraavaksi järjestettiin viiden henkilön työpaja, jossa kerättiin testiryhmäläisten ajatuksia Facebookiin, houkuttelevaan sisältöön sekä Elämyslahjojen Facebook-julkaisuihin liittyen. Lopuksi suunniteltiin ja julkaistiin viisi erilaista Facebook-julkaisua, joiden tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä orgaaninen kattavuus. Samalla testattiin toimivatko ehdotukset käytännössä sekä luotiin konkreettiset esimerkit tulevaisuuden julkaisuista.
Nykytilakartoituksen perusteella kaikista eniten orgaanista kattavuutta olivat saaneet kilpailut sekä julkaisut, joissa kerrottiin elämystestauksista. Facebookissa kannattaisi julkaista illalla kello 17-20, mutta päivien välillä ei ollut suuria eroja. Työpajassa nousi esille, että kannattaisi suosia lyhyitä videoita. Aiheiden tulisi olla ajankohtaisia, hauskoja sekä julkaisuissa tulisi olla selkeä ja ytimekäs teksti. Elämyksiin liittyvissä Facebook-julkaisuissa tulisi kertoa lyhyesti elämyksestä sekä mainita hinta ja paikka. Testauksesta saatiin varmistusta siihen, että opinnäytetyön aikana kerätyt tulokset pitivät paikkaansa, sillä tehdyt julkaisut toimivat hyvin.
Kehitysehdotuksiin kerättiin yhteen kaikki opinnäytetyön löydökset, joita Elämyslahjat voivat hyödyntää Facebook-julkaisuissa. Elämyslahjojen tulisi tuoda esille mahdollisimman paljon erikoisia elämyksiä, sillä ne herättävät huomiota. Kilpailut, top 3 ja top 5 -julkaisut ovat menestyneet hyvin ja niitä kannattaisi julkaista säännöllisesti. Facebook-julkaisuissa käytettävien kuvien ja videoiden tulisi olla hyvälaatuisia, mielenkiintoisia ja sellaisia, joissa on ihmisiä. Elämyslahjojen tulisi rohkeasti hyödyntää erilaisia Facebookin ominaisuuksia kuten live-videoita, tarinoita ja 360 asteen kuvia.
Teoriaperusta pohjautui sisältömarkkinointiin, orgaaniseen kattavuuteen sekä tulevaisuuden trendeihin. Teoriassa tuotiin pääosin esille, minkälaista sisällön tulisi olla Facebookissa, jotta julkaisut tavoittaisivat mahdollisimman paljon ihmisiä. Opinnäytetyössä ei otettu kantaa maksettuun Facebook-markkinointiin. Lähteinä oli käytetty painettuja sekä sähköisiä lähteitä.
Menetelminä käytettiin nykytilakartoitusta, työpajaa ja testausta. Ensin tehtiin 4.7.–20.10.2017 ajalta nykytilakartoitus, jossa tutkittiin Elämyslahjojen Facebook-julkaisuja. Haluttiin selvittää milloin kannattaisi julkaista ja mistä aiheista. Seuraavaksi järjestettiin viiden henkilön työpaja, jossa kerättiin testiryhmäläisten ajatuksia Facebookiin, houkuttelevaan sisältöön sekä Elämyslahjojen Facebook-julkaisuihin liittyen. Lopuksi suunniteltiin ja julkaistiin viisi erilaista Facebook-julkaisua, joiden tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä orgaaninen kattavuus. Samalla testattiin toimivatko ehdotukset käytännössä sekä luotiin konkreettiset esimerkit tulevaisuuden julkaisuista.
Nykytilakartoituksen perusteella kaikista eniten orgaanista kattavuutta olivat saaneet kilpailut sekä julkaisut, joissa kerrottiin elämystestauksista. Facebookissa kannattaisi julkaista illalla kello 17-20, mutta päivien välillä ei ollut suuria eroja. Työpajassa nousi esille, että kannattaisi suosia lyhyitä videoita. Aiheiden tulisi olla ajankohtaisia, hauskoja sekä julkaisuissa tulisi olla selkeä ja ytimekäs teksti. Elämyksiin liittyvissä Facebook-julkaisuissa tulisi kertoa lyhyesti elämyksestä sekä mainita hinta ja paikka. Testauksesta saatiin varmistusta siihen, että opinnäytetyön aikana kerätyt tulokset pitivät paikkaansa, sillä tehdyt julkaisut toimivat hyvin.
Kehitysehdotuksiin kerättiin yhteen kaikki opinnäytetyön löydökset, joita Elämyslahjat voivat hyödyntää Facebook-julkaisuissa. Elämyslahjojen tulisi tuoda esille mahdollisimman paljon erikoisia elämyksiä, sillä ne herättävät huomiota. Kilpailut, top 3 ja top 5 -julkaisut ovat menestyneet hyvin ja niitä kannattaisi julkaista säännöllisesti. Facebook-julkaisuissa käytettävien kuvien ja videoiden tulisi olla hyvälaatuisia, mielenkiintoisia ja sellaisia, joissa on ihmisiä. Elämyslahjojen tulisi rohkeasti hyödyntää erilaisia Facebookin ominaisuuksia kuten live-videoita, tarinoita ja 360 asteen kuvia.