Vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa käytettävät pedagogiset menetelmät : Alle esiopetusikäisten lasten ryhmissä työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkökulma
Virolainen, Mira; Linna, Taiju (2017)
Virolainen, Mira
Linna, Taiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521573
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalveluille. Sen aiheena on vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa käytettävät pedagogiset menetelmät. Toimeksiantajana toimi Lahden kaupunki.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eri pedagogisia menetelmiä ja järjestelyjä hyödynnetään vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Tutkimus rajattiin neljään päiväkotiin, joissa on prosentuaalisesti eniten vieras- ja monikielisiä lapsia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa käytettävien pedagogisten menetelmien hyödynnettävyydestä ja toimivuudesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen, eli kvalitatiivisen opinnäytetyön menetelmien mukaisesti.
Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kyselylomake. Opinnäytetyön avulla saimme selville, että suomen kielen kehitys kuuluu päiväkodeissa laajasti kaikkeen toimintaan, ja sitä toteutetaan arjen tilanteiden lomassa. Kielen kehityksen tukemiseen liittyy monia pedagogisia keinoja, mutta paljon vieras- ja monikielisiä lapsia sisällään pitävissä ryhmissä suomen kielen kehitys koetaan myös haastavana. Opettajat pyrkivät parhaansa mukaan vastaamaan vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eri pedagogisia menetelmiä ja järjestelyjä hyödynnetään vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Tutkimus rajattiin neljään päiväkotiin, joissa on prosentuaalisesti eniten vieras- ja monikielisiä lapsia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa käytettävien pedagogisten menetelmien hyödynnettävyydestä ja toimivuudesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen, eli kvalitatiivisen opinnäytetyön menetelmien mukaisesti.
Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kyselylomake. Opinnäytetyön avulla saimme selville, että suomen kielen kehitys kuuluu päiväkodeissa laajasti kaikkeen toimintaan, ja sitä toteutetaan arjen tilanteiden lomassa. Kielen kehityksen tukemiseen liittyy monia pedagogisia keinoja, mutta paljon vieras- ja monikielisiä lapsia sisällään pitävissä ryhmissä suomen kielen kehitys koetaan myös haastavana. Opettajat pyrkivät parhaansa mukaan vastaamaan vieras- ja monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tarpeisiin.