Tuotannon työohjestandardin kehittäminen ja prosessionti
Inna, Henri (2017)
Inna, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421428
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on saada aikaan standardi, eli eräänlainen runko työohjeille. Standardia hyödyntäen kohdeyritys rakentaa kaikki työohjeensa uuteen muotoon. Kohdeyritys on muovialan yritys, joka valmistaa muovituotteita arjen tarpeisiin sekä komponentteja ja pakkauksia eri teollisuuden aloille. Työ tehtiin yrityksen tuotevalmistuksen käyttöön.
Työ tähtää kehittämään tuotevalmistusta ja toimimaan tukena työntekijöiden työssä. Työ pyrkii myös ehkäisemään virheitä tuotannossa. Työ pienentää yrityksen osaamisen häviämisen riskiä tuomalla hiljaista tietoa näkyväksi dokumentoimalla, sekä saattamalla jo näkyvää tietoa uuteen, selkeämpään formaattiin. Tavoitteeseen pyritään uuden työohjestandardin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee henkilöstöjohtamista, hiljaista tietoa, ohjeistamista sekä osaamisen kehittämistä. Aiheeseen tutustutaan tutkimalla aineettoman pääoman osa-alueita, erityisesti inhimillistä pääomaa, joka pitää sisällään myös ihmisten osaamisen. Teoriaosuudessa käydään läpi yleistä ohjeiden laadintaprosessia, jota myös sovellettiin itse tuotoksen tekovaiheessa.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastatteluja, joissa selvitettiin vanhojen työohjeiden ongelmia ja pyrittiin selvittämään, mitä parannuksia niihin haluttiin tehdä. Kerättyjen tietojen perusteella rakennettiin uusi standardi työohjeille. Standardiin tehtiin muutamia esimerkkiohjeita, joita yritys käyttää mallina, kun se rakentaa uudet työohjeet kaikille tuotteille.
Työn keskeisimmät tuotokset olivat uusi työohjestandardi, ja sen mukaan rakennetut malliohjeet. Työn hyöty yritykselle on se, että virheiden määrä tuotannossa vähenisi ja näin yrityksen tekemä tulos paranisi. Opinnäytetyön molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä lopputuotokseen.
Työohjeiden uusimisprojekti on nyt vasta saatu käyntiin ja yritykselle jääkin iso vastuu sen saattamisesta loppuun. Yrityksen vastuulle myös jää se, että uuden työohjestandardin mukaisen työohjeen sisältö pidettäisiin ajan tasalla. Työohjeet eivät myöskään korvaa perehdytystä ja työntekijän kokemusta, joten niiden ei tulisi olla ainoa tapa jolla työntekijää opastetaan työhön.
Työ tähtää kehittämään tuotevalmistusta ja toimimaan tukena työntekijöiden työssä. Työ pyrkii myös ehkäisemään virheitä tuotannossa. Työ pienentää yrityksen osaamisen häviämisen riskiä tuomalla hiljaista tietoa näkyväksi dokumentoimalla, sekä saattamalla jo näkyvää tietoa uuteen, selkeämpään formaattiin. Tavoitteeseen pyritään uuden työohjestandardin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee henkilöstöjohtamista, hiljaista tietoa, ohjeistamista sekä osaamisen kehittämistä. Aiheeseen tutustutaan tutkimalla aineettoman pääoman osa-alueita, erityisesti inhimillistä pääomaa, joka pitää sisällään myös ihmisten osaamisen. Teoriaosuudessa käydään läpi yleistä ohjeiden laadintaprosessia, jota myös sovellettiin itse tuotoksen tekovaiheessa.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastatteluja, joissa selvitettiin vanhojen työohjeiden ongelmia ja pyrittiin selvittämään, mitä parannuksia niihin haluttiin tehdä. Kerättyjen tietojen perusteella rakennettiin uusi standardi työohjeille. Standardiin tehtiin muutamia esimerkkiohjeita, joita yritys käyttää mallina, kun se rakentaa uudet työohjeet kaikille tuotteille.
Työn keskeisimmät tuotokset olivat uusi työohjestandardi, ja sen mukaan rakennetut malliohjeet. Työn hyöty yritykselle on se, että virheiden määrä tuotannossa vähenisi ja näin yrityksen tekemä tulos paranisi. Opinnäytetyön molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä lopputuotokseen.
Työohjeiden uusimisprojekti on nyt vasta saatu käyntiin ja yritykselle jääkin iso vastuu sen saattamisesta loppuun. Yrityksen vastuulle myös jää se, että uuden työohjestandardin mukaisen työohjeen sisältö pidettäisiin ajan tasalla. Työohjeet eivät myöskään korvaa perehdytystä ja työntekijän kokemusta, joten niiden ei tulisi olla ainoa tapa jolla työntekijää opastetaan työhön.