Varaosalähetysprosessin kehittäminen - Case: Raute Oyj
Tiukkanen, Henri (2017)
Tiukkanen, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521612
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Raute Oyj:n varaosalähetysprosessin kehittä-minen. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen varaosalähetysprosessin nykytila ja etsiä kehityskohteita, joita voitaisiin sähköistää.
Viitekehyksenä käytettiin toimitusketjun hallintaan ja toimitusketjun kehit-tämiseen liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena oli hahmottaa toimitusketjun toimintaa ja mitä se pitää sisällään. Lähteinä käytettiin suomen- ja englannin kielistä kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiirisen osuuden haas-tattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli varaosamyyjä, lähettämöstä vastaava henkilö ja laskutus- ja vientitiimi. Niiden tarkoituk-sena oli selvittää varaosalähetysprosessin kulku myynnistä tavaran lähet-tämiseen.
Haastatteluiden tarkoituksena oli myös selvittää mitä kehityskohteita tä-män hetkisestä prosessista löytyy. Esiin tuli kaksi kehityskohtaa, jotka liit-tyivät laskutus- ja vientitiimin työtehtäviin. Ensimmäinen oli pakkatietojen saaminen järjestelmästä suoraan laskulle ja toinen CMR-rahtikirjan tulos-taminen suoraan järjestelmästä.
Kehityskohteiden toteuttamismahdollisuuksista haastateltiin yrityksen tietojärjestelmäosaajaa. Haastattelussa saatiin selville, että ko. kehitys-kohdat ovat toteuttamiskelpoisia. Kehityskohteiden korjaaminen sähköis-tämällä tekisi laskutus- ja vientitiimin työstä nopeampaa ja tehokkaampaa.
Viitekehyksenä käytettiin toimitusketjun hallintaan ja toimitusketjun kehit-tämiseen liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena oli hahmottaa toimitusketjun toimintaa ja mitä se pitää sisällään. Lähteinä käytettiin suomen- ja englannin kielistä kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiirisen osuuden haas-tattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli varaosamyyjä, lähettämöstä vastaava henkilö ja laskutus- ja vientitiimi. Niiden tarkoituk-sena oli selvittää varaosalähetysprosessin kulku myynnistä tavaran lähet-tämiseen.
Haastatteluiden tarkoituksena oli myös selvittää mitä kehityskohteita tä-män hetkisestä prosessista löytyy. Esiin tuli kaksi kehityskohtaa, jotka liit-tyivät laskutus- ja vientitiimin työtehtäviin. Ensimmäinen oli pakkatietojen saaminen järjestelmästä suoraan laskulle ja toinen CMR-rahtikirjan tulos-taminen suoraan järjestelmästä.
Kehityskohteiden toteuttamismahdollisuuksista haastateltiin yrityksen tietojärjestelmäosaajaa. Haastattelussa saatiin selville, että ko. kehitys-kohdat ovat toteuttamiskelpoisia. Kehityskohteiden korjaaminen sähköis-tämällä tekisi laskutus- ja vientitiimin työstä nopeampaa ja tehokkaampaa.