Vaarallisten aineiden kuljetusprosessin kehittäminen : Case: DSV Road Oy
Kosonen, Moona (2017)
Kosonen, Moona
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vaarallisten aineiden kuljetusprosessin kehittäminen case-yrityksen vienti- ja tuontikuljetuksissa. Työn tarkoituksena on kuvata prosessin nykytila ja ongelmia aiheuttavat tekijät. Tutkimuksen tavoitteena oli havainnollistaa virheiden esiintyvyyttä kuljetusprosessin aikana sekä kartoittaa vienti- ja tuontilastauksista vastaavien liikenteenhoitajien näkemystä vaarallisten aineiden kuljetusprosessin toimivuudesta.
Työ jakautuu kahteen teorian päälukuun ja empiriaosuuteen. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käydään läpi case-yrityksen kuljettamat vaarallisten aineiden luokat ja erikoismääräykset. Toisessa teorialuvussa käydään läpi vaarallisten aineiden kuljetuksien määräykset, vastuunjako sekä vaadittava kuljetusdokumentaatio. Teoriaosuus tukee empiria osuudessa käsiteltäviä aihealueita. Työn empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka pohjautui kerättyihin virheellisiin tai puutteellisiin deklaraatioihin, henkilöstölle teetettyyn kyselytutkimukseen sekä tutkijan omaan havainnointiin.
Tutkimustuloksien perusteella nykyisessä vaarallisten aineiden kuljetusprosessissa ilmenee kuljetusketjua hidastavia ongelmia, jotka liittyvät yhteenlastauskieltoihin sekä virheellisten deklaraatioiden käsittelyyn. Tutkimuksessa todettiin tärkeäksi liikenteenhoitajien vaarallisten aineiden koulutus. Jo olemassa olevaa koulutusta voidaan porrastaa sekä syventää, jolloin koulutus tarjoaisi enemmän sisältöä uusille sekä vanhemmille liikenteenhoitajille. Tutkimuksessa esitetyt kehitysehdotukset kehittäisivät vaarallisten aineiden kuljetusprosessia toimivammaksi ja tarkemmaksi, jolloin kuljetusketjun ongelmia pystyttäisiin ennakoimaan ammattitaitoisesti tuottaen laadukasta kuljetuspalvelua.
Työ jakautuu kahteen teorian päälukuun ja empiriaosuuteen. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käydään läpi case-yrityksen kuljettamat vaarallisten aineiden luokat ja erikoismääräykset. Toisessa teorialuvussa käydään läpi vaarallisten aineiden kuljetuksien määräykset, vastuunjako sekä vaadittava kuljetusdokumentaatio. Teoriaosuus tukee empiria osuudessa käsiteltäviä aihealueita. Työn empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka pohjautui kerättyihin virheellisiin tai puutteellisiin deklaraatioihin, henkilöstölle teetettyyn kyselytutkimukseen sekä tutkijan omaan havainnointiin.
Tutkimustuloksien perusteella nykyisessä vaarallisten aineiden kuljetusprosessissa ilmenee kuljetusketjua hidastavia ongelmia, jotka liittyvät yhteenlastauskieltoihin sekä virheellisten deklaraatioiden käsittelyyn. Tutkimuksessa todettiin tärkeäksi liikenteenhoitajien vaarallisten aineiden koulutus. Jo olemassa olevaa koulutusta voidaan porrastaa sekä syventää, jolloin koulutus tarjoaisi enemmän sisältöä uusille sekä vanhemmille liikenteenhoitajille. Tutkimuksessa esitetyt kehitysehdotukset kehittäisivät vaarallisten aineiden kuljetusprosessia toimivammaksi ja tarkemmaksi, jolloin kuljetusketjun ongelmia pystyttäisiin ennakoimaan ammattitaitoisesti tuottaen laadukasta kuljetuspalvelua.