Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitaalisen pelaamisen muutos ja pelaamisen taustalla olevat vahvat pelielämykset

Ukkonen, Antti (2017)

 
Avaa tiedosto
ukkonen_antti.pdf (1.397Mt)
Lataukset: 


Ukkonen, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821837
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten pelaaminen on muuttunut pelialan muutosten myötä, millaiset elämykset kiehtovat digitaalisissa peleissä eniten ja miten niitä voidaan määrittää. Opinnäytetyössä tutkitaan näitä asioita teorian ja pelaajien teemahaastattelujen avulla. Teoriaosuus voidaan jakaa kolmeen eri osioon, jotka ovat pelaamisen ja pelialan muuttuminen, pelaajan käyttäytyminen ja motivaatio ja pelien elämykset.

Työn teoriaosuus alkaa käsittelemällä pelaamisen suhdetta yhteiskuntaan, teknologiaan ja peliteollisuuteen. Pelaajan käyttäytyminen ja motivaatio-osio keskittyy löytämään syitä pelien kiehtovuuteen itse ihmisen toiminnasta. Tämän jälkeen opinnäytetyö käy läpi pelaajan motivaatiota vahvistavia elämyksiä, jotka saavat pelaajan jatkamaan pelaamista.

Teemahaastattelut selventävät pelaajien omien kokemusten kautta pelaamisen muutosta heidän lapsuudestaan tähän päivään sekä niitä asioita, jotka vahvistavat eniten pelikokemusta. Lopuksi tarkastellaan teemahaastatteluiden tuloksia työn tietoperustassa ilmeneviin huomioihin.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että suurimpia muutoksia pelaamisessa ovat olleet internetin yleistyminen, teknologian kehittyminen, pelialan valtavirtaistuminen, asenteet pelaamisen ympärillä, pelimekaniikan muuttuminen, pelaajan ja pelintekijän keskeisempi suhde, pelien vahvempi yhteisöllisyys ja sosiaalisuus ja pelien parempi mukautuvuus pelaajan tarpeisiin. Tuloksista kävi ilmi myös, että useat erilaiset pelien elämykset vaikuttivat yhtäaikaisesti ja ne pystyttiin ryhmittelemään erilaisiin elämyskategorioihin. Tällaisia kategorioita olivat itsensä ylittäminen, saavuttaminen, kilpailullisuus, samaistuminen, haastavuus, pelien luova hallinta, yhteisöllisyys ja pelien sisäistäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste