Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen vanhempien näkökulmasta Otsolan koulussa
Virsu, Hanna; Seppinen, Ella (2010)
Virsu, Hanna
Seppinen, Ella
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien mielipiteitä koulukiusaamisen ennaltaehkäisystä, kiusaamiseen puuttumisesta ja KiVa Koulu-hankkeesta Otsolan koulussa. Lisäksi oli tarkoitus selvittää millä keinoin kiusaamista vanhempien mielestä voitaisiin ehkäistä. Opinnäytetyöllä pyrittiin saamaan myös tietoa miten vanhempien mielestä kiusaamiseen on Otsolan koulussa puututtu. Opinnäytetyön aihe oli osa Etelä-Kymenlaakson kunnissa toteutettavaa Lasten ja nuorten terveys- ja tapakasvatushanketta.
Opinnäytetyö toteutettiin Otsolan koulussa Kotkassa. Tutkimuksessa oli mukana 50 vanhempaa, joiden lapset olivat 1. – 3-luokkien oppilaita. Tutkimusote oli määrällinen ja tutkimusaineisto hankittiin käyttämällä strukturoitua kyselylomaketta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yleinen mielipide KiVa Koulu-hankkeesta oli positiivinen. Hanke koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi. Suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei heidän lastaan ole kiusattu koulussa. Kiusatuksi tulleita oli vanhempien mukaan 16 (N=50). Yleisin kiusaamismuoto oli sanallinen kiusaaminen. Suuria eroja kiusaamismuotojen välillä ei kuitenkaan ollut. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoa Otsolan koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta. Suurin osa koki, että kiusaamiseen oli puututtu tehokkaasti tai riittävästi. Parhaana puuttumiskeinona pidettiin kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja rangaistuskäytännöt. KiVa Koulu-hanke sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen nimettiin toimivimmiksi keinoiksi ehkäistä kiusaamista.
Opinnäytetyöllä saatiin selville vanhempien ajatuksia ja tietoa koulukiusaamisesta, kiusaamisen ehkäisystä ja KiVa Koulu-hankkeesta sekä keinoista miten kiusaamisen puuttumis- ja ehkäisykeinoja voitaisiin kehittää Otsolan koulussa. Kyselystä saadut tulokset ovat yhtenäisiä aiempien tutkimusten kanssa. Jatkossa kyselyn voisi toteuttaa vuosittain, jotta koulussa tiedettäisiin, mistä asioista vanhemmat kaipaisivat tietoa ja jotta he saisivat lisää tietoa mahdollisesta kiusaamisesta. Kyselyä voisi soveltaa myös ylemmille luokille. Lisäksi aihetta voisi tutkia lisää ja syventää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia.
Opinnäytetyö toteutettiin Otsolan koulussa Kotkassa. Tutkimuksessa oli mukana 50 vanhempaa, joiden lapset olivat 1. – 3-luokkien oppilaita. Tutkimusote oli määrällinen ja tutkimusaineisto hankittiin käyttämällä strukturoitua kyselylomaketta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yleinen mielipide KiVa Koulu-hankkeesta oli positiivinen. Hanke koettiin hyödylliseksi ja toimivaksi. Suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei heidän lastaan ole kiusattu koulussa. Kiusatuksi tulleita oli vanhempien mukaan 16 (N=50). Yleisin kiusaamismuoto oli sanallinen kiusaaminen. Suuria eroja kiusaamismuotojen välillä ei kuitenkaan ollut. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoa Otsolan koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta. Suurin osa koki, että kiusaamiseen oli puututtu tehokkaasti tai riittävästi. Parhaana puuttumiskeinona pidettiin kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja rangaistuskäytännöt. KiVa Koulu-hanke sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen nimettiin toimivimmiksi keinoiksi ehkäistä kiusaamista.
Opinnäytetyöllä saatiin selville vanhempien ajatuksia ja tietoa koulukiusaamisesta, kiusaamisen ehkäisystä ja KiVa Koulu-hankkeesta sekä keinoista miten kiusaamisen puuttumis- ja ehkäisykeinoja voitaisiin kehittää Otsolan koulussa. Kyselystä saadut tulokset ovat yhtenäisiä aiempien tutkimusten kanssa. Jatkossa kyselyn voisi toteuttaa vuosittain, jotta koulussa tiedettäisiin, mistä asioista vanhemmat kaipaisivat tietoa ja jotta he saisivat lisää tietoa mahdollisesta kiusaamisesta. Kyselyä voisi soveltaa myös ylemmille luokille. Lisäksi aihetta voisi tutkia lisää ja syventää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia.