Miten B2B-myynnissä päästään pitkälle?
Hautaniemi, Topi (2017)
Hautaniemi, Topi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921968
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii, miten B2B-myynnin alalla pitkään toimineet ammattilaiset näkevät ja määrittelevät hyvän myyntitaidon. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa niitä tekijöitä, joita ammattimainen myyjä tarvitsee B2B-myynnissä.
Opinnäytetyössä avattiin neljän asiantuntijan avustuksella ajatuksia B2B-myynnistä ja siinä kehittymisestä. Asiantuntijoiden haastattelujen avulla tuotiin esille tärkeitä tekijöitä avustamaan B2B-myynnin uran aloituksessa. Asiantuntijoista kaikilla oli pitkä kokemus B2B-myynnistä. Asiantuntioille tehtiin kysely alaan liittyviä kysymyksiä, joihin heillä oli mahdollisuus vastata vapaasti. Saadut tulokset analysoitiin sisällönanalysointitekniikalla ja päähuomiot jaettiin kolmeen pääkohtaan. Asiantuntijoiden mukaan B2B-myyntityössä tärkeää on ensinnäkin asennoituminen. Toisena huomiona nostettiin esiin itsensä kehittäminen. Kolmantena käsiteltiin itsensä johtamista.
Tuloksena saatiin iso määrä huomionarvoisia seikkoja B2B-myynnistä. Tulosten mukaan asennoitumisessa tärkeintä on arvostava asenne asiakasta kohtaan. Itsensä kehittämisessä suurimpana tekijänä nostettiin virheiden myöntäminen ja korjaaminen. Itsensä johtamisessa tärkeimpänä nousi esiin vuorovaikutustaidot
Opinnäytetyössä avattiin neljän asiantuntijan avustuksella ajatuksia B2B-myynnistä ja siinä kehittymisestä. Asiantuntijoiden haastattelujen avulla tuotiin esille tärkeitä tekijöitä avustamaan B2B-myynnin uran aloituksessa. Asiantuntijoista kaikilla oli pitkä kokemus B2B-myynnistä. Asiantuntioille tehtiin kysely alaan liittyviä kysymyksiä, joihin heillä oli mahdollisuus vastata vapaasti. Saadut tulokset analysoitiin sisällönanalysointitekniikalla ja päähuomiot jaettiin kolmeen pääkohtaan. Asiantuntijoiden mukaan B2B-myyntityössä tärkeää on ensinnäkin asennoituminen. Toisena huomiona nostettiin esiin itsensä kehittäminen. Kolmantena käsiteltiin itsensä johtamista.
Tuloksena saatiin iso määrä huomionarvoisia seikkoja B2B-myynnistä. Tulosten mukaan asennoitumisessa tärkeintä on arvostava asenne asiakasta kohtaan. Itsensä kehittämisessä suurimpana tekijänä nostettiin virheiden myöntäminen ja korjaaminen. Itsensä johtamisessa tärkeimpänä nousi esiin vuorovaikutustaidot