Raya Divers: Yritysilmeen yhtenäistäminen
Lassi, Tiina (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lassi, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysilmeen yhtenäistäminen. Työn toimeksiantaja on sukellusalan yritys Raya Divers, jonka viisi toimipaikkaa sijaitsevat Etelä-Thaimaassa. Raya Divers on aloittanut yritysilmeensä päivittämisen syksyllä 2009 uudistamalla yrityksen tunnuksen ja Internet-sivuston. Opinnäytetyön tavoitteena on yhtenäistää uusi yritysilme määrittelemällä tietyt säännöt grafiikan käyttöön ja kokoamalla nämä säännöt selkeäksi ja yhtenäiseksi graafiseksi ohjeistoksi.
Metodina tutkimusongelman ratkaisussa käytetään vertailevaa metodia, jonka avulla on tarkoitus tutkia ja vertailla muutamien graafisten ohjeistojen tiettyjä ominaisuuksia, kuten ohjeiston ulkoasua, ohjeiston kokoa ja muotoa sekä ohjeiston rakennetta.
Ohjeiston ensisijainen tarkoitus on helpottaa yrityksen työntekijöiden töitä sekä parantaa yrityksen visuaalisen ilmeen tunnistettavuutta. Kun yritysilme on yhtenäinen ja grafiikan käyttö on harkittua, yritys antaa itsestään selvästi ammattimaisemman ja luotettavamman kuvan. Graafinen ohjeisto pyritään rakentamaan niin, että tulevaisuudessa Raya-brändin ja yrityksen kasvaessa siihen on helppo lisätä uusia osioita esimerkiksi erilaisille myyntituotteille sekä yrityksen uusille toimintasektoreille.
Metodina tutkimusongelman ratkaisussa käytetään vertailevaa metodia, jonka avulla on tarkoitus tutkia ja vertailla muutamien graafisten ohjeistojen tiettyjä ominaisuuksia, kuten ohjeiston ulkoasua, ohjeiston kokoa ja muotoa sekä ohjeiston rakennetta.
Ohjeiston ensisijainen tarkoitus on helpottaa yrityksen työntekijöiden töitä sekä parantaa yrityksen visuaalisen ilmeen tunnistettavuutta. Kun yritysilme on yhtenäinen ja grafiikan käyttö on harkittua, yritys antaa itsestään selvästi ammattimaisemman ja luotettavamman kuvan. Graafinen ohjeisto pyritään rakentamaan niin, että tulevaisuudessa Raya-brändin ja yrityksen kasvaessa siihen on helppo lisätä uusia osioita esimerkiksi erilaisille myyntituotteille sekä yrityksen uusille toimintasektoreille.