Brändin kehittäminen matkailualan yritykselle
Auvinen, Suvi (2017)
Auvinen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli brändin kehittäminen. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle kehitysehdotuksia, joiden avulla on mahdollista saavuttaa vahvemman brändin asema. Tarkoituksena oli saada toimeksiantajalle brändin kehittämisen myötä enemmän asiakkaita tulevaisuudessa. Toimeksiantajana oli pieni matkailualan yritys, kesähuvila Villa Ida, joka sijaitsee Bromarvin kylässä. Villa Idalla oli rajallinen budjetti käytössä, joten opinnäytetyön kehitysehdotuksissa pyrittiin ottamaan tämä asia huomioon.
Tietoperustassa selvennettiin ensin, mitä brändi tarkoittaa. Lisäksi käsiteltiin brändin merkitystä yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Oleellisena asiana oli mukana brändin rakentamiselle tärkeitä vaiheita sekä markkinointiviestinnässä huomioitavia asioita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, benchmarkingia ja kyselyä. Lisäksi SWOT-analyysiä käytettiin kattamaan tarvittavaa analyysiä ja se tehtiin haastattelun pohjalta.
Tutkimuksessa selvisi Villa Idalla olevan hyvä pohja brändin kehittämiselle. Asiakkaat olivat tyytyväisiä Villa Idaan ja kehuivat sen varustelua, sisustusta sekä ilmapiiriä. Kaikki olivat valmiita suosittelemaan huvilaa eteenpäin. Ilmeni, että kilpailijoista voidaan erottautua ottamalla brändilupaukseksi mahdollisuus majoittaa monia ihmisiä sekä hyvien unien saaminen. Omistaja ei halunnut laajentaa toimintaa markkinoimalla tiloja esimerkiksi juhlia varten. Hän halusi pitää vuokrausmahdollisuuden pääasiassa perheiden keskeisenä.
Tulosten perusteella saatiin Villa Idalle erilaisia kehitysehdotuksia pohjautuen tietoperustaan. Markkinointiin ei ollut mahdollisuutta budjetoida kovin paljoa, joten toimeksiantajalle ehdotetaan yhteistyötä bloggaajan kanssa ja enemmän vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Sosiaaliseen mediaan ja yrityksen nettisivuille on hyvä lisätä kuvia ja videoita. Nettisivuille kannattaa lisätä verkkovieraskirja, josta voi lukea tyytyväisten asiakkaiden kommentteja. Vierailun jälkeen asiakkaita kannattaa muistaa kiitos-viestillä. Tulevaisuudessa Villa Idan brändin kehittymistä on hyvä mitata myyntilukujen ja asiakaspalautteiden avulla
Tietoperustassa selvennettiin ensin, mitä brändi tarkoittaa. Lisäksi käsiteltiin brändin merkitystä yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Oleellisena asiana oli mukana brändin rakentamiselle tärkeitä vaiheita sekä markkinointiviestinnässä huomioitavia asioita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, benchmarkingia ja kyselyä. Lisäksi SWOT-analyysiä käytettiin kattamaan tarvittavaa analyysiä ja se tehtiin haastattelun pohjalta.
Tutkimuksessa selvisi Villa Idalla olevan hyvä pohja brändin kehittämiselle. Asiakkaat olivat tyytyväisiä Villa Idaan ja kehuivat sen varustelua, sisustusta sekä ilmapiiriä. Kaikki olivat valmiita suosittelemaan huvilaa eteenpäin. Ilmeni, että kilpailijoista voidaan erottautua ottamalla brändilupaukseksi mahdollisuus majoittaa monia ihmisiä sekä hyvien unien saaminen. Omistaja ei halunnut laajentaa toimintaa markkinoimalla tiloja esimerkiksi juhlia varten. Hän halusi pitää vuokrausmahdollisuuden pääasiassa perheiden keskeisenä.
Tulosten perusteella saatiin Villa Idalle erilaisia kehitysehdotuksia pohjautuen tietoperustaan. Markkinointiin ei ollut mahdollisuutta budjetoida kovin paljoa, joten toimeksiantajalle ehdotetaan yhteistyötä bloggaajan kanssa ja enemmän vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Sosiaaliseen mediaan ja yrityksen nettisivuille on hyvä lisätä kuvia ja videoita. Nettisivuille kannattaa lisätä verkkovieraskirja, josta voi lukea tyytyväisten asiakkaiden kommentteja. Vierailun jälkeen asiakkaita kannattaa muistaa kiitos-viestillä. Tulevaisuudessa Villa Idan brändin kehittymistä on hyvä mitata myyntilukujen ja asiakaspalautteiden avulla