Brändimielikuvan vahvistaminen
Heija, Saana (2017)
Heija, Saana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022196
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten yrityksen brändiä voitaisiin vahvistaa mahdollisimman kustannustehokkaasti eli miten yritys saataisiin yhä tunnetummaksi ihmisten keskuudessa ja miten asiakkaita voitaisiin lisätä. Tavoitteena oli saada konkreettisia ehdotuksia yritykselle aiheesta. Opinnäytetyö tehtiin vakuutuspalveluita tuottavalle yritykselle. Kehittämistyön aiheen valintaan vaikutti kohdeyrityksen tarve sekä kiinnostus sisältömarkkinointia kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinoinnin lisäksi asiakaskokemusta ja sosiaalisen median markkinointi keinoja. Tutkimusmenetelminä kehittämistyössä käytettiin kyselytutkimusta ja tilanneanalyysia. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017. Kyselyyn vastasi 575 henkilöä ja vastausprosentti oli 11,8 %. Kyselytutkimuksen kysymykset koskivat asiakkaiden tyytyväisyyttä ja mielikuvia kohdeyrityksestä sekä sitä, mitkä asiat kiinnostavat vastaajia sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkailla on yrityksestä positiivinen mielikuva ja he ovat hyvin tyytyväisiä kohdeyrityksen nykyiseen tilanteeseen. Asiakkaat haluaisivat saada enemmän tietoa vakuutusten sisällöistä ja etuuksista. Tarina-muotoinen markkinointi kiinnostaa ja houkuttelee sisällöltään eniten. Sosiaalisen median kanavista Facebook ja YouTube ovat suosituimmat kanavat asiakkaiden kesken, joten markkinoinnin tulisi kohdistua eniten kyseisiin kanaviin.
Tutkimuksen ja teorian kautta saatujen tietojen perusteella annettiin vinkkejä kohdeyritykselle siitä, miten se voisi erilaisissa sosiaalisen median kanavassa parantaa markkinointia. Lisäksi kohdeyritys sai tietoa siitä, kuinka näissä kanavissa kuuluisi käyttäytyä. Kehittämistyön tavoitteet saavutettiin ja tulosten mukaan asiakkaiden tyytyväisyyteen pitäisi kiinnittää huomiota omana tutkimuksenaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinoinnin lisäksi asiakaskokemusta ja sosiaalisen median markkinointi keinoja. Tutkimusmenetelminä kehittämistyössä käytettiin kyselytutkimusta ja tilanneanalyysia. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017. Kyselyyn vastasi 575 henkilöä ja vastausprosentti oli 11,8 %. Kyselytutkimuksen kysymykset koskivat asiakkaiden tyytyväisyyttä ja mielikuvia kohdeyrityksestä sekä sitä, mitkä asiat kiinnostavat vastaajia sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkailla on yrityksestä positiivinen mielikuva ja he ovat hyvin tyytyväisiä kohdeyrityksen nykyiseen tilanteeseen. Asiakkaat haluaisivat saada enemmän tietoa vakuutusten sisällöistä ja etuuksista. Tarina-muotoinen markkinointi kiinnostaa ja houkuttelee sisällöltään eniten. Sosiaalisen median kanavista Facebook ja YouTube ovat suosituimmat kanavat asiakkaiden kesken, joten markkinoinnin tulisi kohdistua eniten kyseisiin kanaviin.
Tutkimuksen ja teorian kautta saatujen tietojen perusteella annettiin vinkkejä kohdeyritykselle siitä, miten se voisi erilaisissa sosiaalisen median kanavassa parantaa markkinointia. Lisäksi kohdeyritys sai tietoa siitä, kuinka näissä kanavissa kuuluisi käyttäytyä. Kehittämistyön tavoitteet saavutettiin ja tulosten mukaan asiakkaiden tyytyväisyyteen pitäisi kiinnittää huomiota omana tutkimuksenaan.