Mediakasvatuksen materiaalipankki Maunula-Oulunkylä leikkipuistoalueelle
Ramberg, Aissa (2017)
Ramberg, Aissa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922108
Tiivistelmä
Mediakasvatuksen materiaalipankki Maunula-Oulunkylä leikkipuistoalueelle on leikkipuistoyksikön sisäiseen verkkoon luotu virtuaalinen materiaalipankki. Materiaalipankin tarkoituksena on ollut koota ajankohtaista tietoa mediakasvatuksesta, menetelmistä, teoriasta ja kokemustiedosta eri leikkipuistoista. Uudet Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat myös leikkipuistotoiminnalta mediakasvatuksen sisällyttämistä osaksi leikkipuistojen varhaiskasvatusta. Leikkipuistojen välillä on erilaista osaamista ja tietämystä mediakasvatuksesta, joiden eroja karsitaan tuottamalla kaikille työntekijöille yhteinen paikka mediakasvatuksellisen tiedon saamiseen eli palvelumuotoilun kautta tuotteistettu materiaalipankki. Materiaalipankin tavoitteina ovat olleet kerätä mahdollisimman monipuolisesti tietoa mediakasvatuksesta leikkipuistoille soveltuvasti, muuttaa puistojen välistä hiljaista tietoa avoimeksi osallistamalla lapset ja henkilöstö tiedonkeruun prosessiin ja toteuttaa mediakasvatuksen menetelmiä kahdessa eri leikkipuistossa sekä raportoida siitä materiaalipankkiin.
Materiaalipankkiin on kerätty tietoa painetuista, digitaalisista ja konsultointien ja kyselyn kautta saaduista lähteistä. Lisäksi Maunula-Oulunkylä leikkipuistoalueen kahdessa eri leikkipuistossa testattiin leikkipuistoille kehitettyjä menetelmiä, joissa käytettiin leikkipuistojen tabletteja. Kehittämistyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jota on arvioitu SWOT-analyysin, osallistavan havainnoinnin, itsearvioinnin, työyhteisön ja esimiehen arviointien kautta mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen teoreettiseen viitekehykseen reflektoiden. Menetelmien testaaminen toteutettiin 7-8-vuotiaiden koululaisten parissa, mutta materiaalipankin sisällössä on huomioitu kaikki leikki-puistojen asiakaskohderyhmät. Leikkipuistoille kehitetyt menetelmät muuttuivat toimintasuunnitelmien runkojen rajoista lapsen omaehtoisen mediakulttuurin ilmentämiseen ja uusien mediakokemusten tuottamiseen leikkipuiston oppimisympäristössä. Materiaalipankin kokoamisen prosessi kehittyi alun kyselylomakkeiden täsmällisistä pyynnöistä laajoihin mediakasvatuksen osa-alueisiin, asiakasryhmittäin jaoteltuihin materiaaleihin ja menetelmiin sekä mediakasvatuksen merkitystä korostavaksi kokonaisuudeksi. Lopputuloksena syntyi keskustelua herättävä, mediakasvatukseen innostava ja työyhteisöä palveleva materiaalipankki.
Materiaalipankkiin on kerätty tietoa painetuista, digitaalisista ja konsultointien ja kyselyn kautta saaduista lähteistä. Lisäksi Maunula-Oulunkylä leikkipuistoalueen kahdessa eri leikkipuistossa testattiin leikkipuistoille kehitettyjä menetelmiä, joissa käytettiin leikkipuistojen tabletteja. Kehittämistyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jota on arvioitu SWOT-analyysin, osallistavan havainnoinnin, itsearvioinnin, työyhteisön ja esimiehen arviointien kautta mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen teoreettiseen viitekehykseen reflektoiden. Menetelmien testaaminen toteutettiin 7-8-vuotiaiden koululaisten parissa, mutta materiaalipankin sisällössä on huomioitu kaikki leikki-puistojen asiakaskohderyhmät. Leikkipuistoille kehitetyt menetelmät muuttuivat toimintasuunnitelmien runkojen rajoista lapsen omaehtoisen mediakulttuurin ilmentämiseen ja uusien mediakokemusten tuottamiseen leikkipuiston oppimisympäristössä. Materiaalipankin kokoamisen prosessi kehittyi alun kyselylomakkeiden täsmällisistä pyynnöistä laajoihin mediakasvatuksen osa-alueisiin, asiakasryhmittäin jaoteltuihin materiaaleihin ja menetelmiin sekä mediakasvatuksen merkitystä korostavaksi kokonaisuudeksi. Lopputuloksena syntyi keskustelua herättävä, mediakasvatukseen innostava ja työyhteisöä palveleva materiaalipankki.
