Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkopalvelun asiakaskokemuksen määrittely ja toteutuminen

Kostiander, Suvi (2017)

 
Avaa tiedosto
Kostiander_Suvi.pdf (1.140Mt)
Lataukset: 


Kostiander, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli määritellä mistä Yritys X:n verkkopalvelun asiakaskokemus koostuu, miten se toteutuu ja miten sitä on mahdollista kehittää. Yritys haluaa panostaa strategiassaan asiakaskokemukseen, joten loppukäyttäjille tärkeän palvelun tutkiminen nähtiin tarpeelliseksi.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ensin digitaalinen asiakaskokemus ja käsitellään sen mittaamisen haasteita. Tämän jälkeen kuvataan miten asiakastieto ja käyttäjätieto eroavat toisistaan, sekä pohditaan käyttökokemuksen monimuotoisuutta. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia tapaustutkimus. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen muodostivat teemahaastattelut ja niiden analysointi. Toisessa vaiheessa suoritettiin asiakaspalautteiden läpikäyntiä. Kolmanteen vaiheeseen kuuluivat verkkopalvelulle suoritetut käytettävyystestit ja niiden analysointi.

Tutkimuksen tulosten mukaan Yritys X:n verkkopalvelun asiakaskokemus muodostuu kaikista niitä kohtaamisista, jolloin asiakas kuulee verkkopalvelusta, tai vierailee siellä itse. Verkkopalvelussa asiakaskokemuksen muotoutumiseen vaikuttavat palvelun ja käyttötilanteen lisäksi esimerkiksi käyttäjän henkilökohtaiset piirteet, kuten käyttäjän arvot ja aiemmat kokemukset vastaavista palveluista. Verkkopalvelu koettiin tietoturvalliseksi ja pääosin selkeäksi. Helppokäyttöisyydessä ja toimintojen automaattisuudessa nähtiin parannettavaa. Myynnillisyyden lisäämistä pidettiin luonnollisena kehityksenä tulevaisuudessa. Teemahaastattelut ja käytettävyystestit tuottivat runsaasti kehitysehdotuksia, joiden avulla verkkopalvelun asiakaskokemusta on mahdollista kehittää.

Jatkokehitysehdoksissa todettiin, että asiakaskokemusta tulisi johtaa kokonaisvaltaisemmin esimerkiksi luomalla Customer Experience Manager-rooli, jonka tehtävänä olisi parantaa asiakaskokemusta koko yrityksen tasolla palvelupolku ja kosketuspiste kerrallaan. Toisena kehitysehdotuksena suositeltiin asiakaskokemusmittareiden päivittämistä vastaamaan paremmin siihen, miten erinomainen asiakaskokemus yrityksessä ilmenee, miten se toteutuu, ja miten tulisi toimia sen parantamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste