Toiminnanohjausjärjestelmä yritysten tiedonhallinnan tukena
Pennanen, Juho (2017)
Pennanen, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa toiminnanohjausjärjestelmien hyötyjä, sekä perusominaisuuksia ja tutkia yritysten tiedonhallintatapoja. Tarkoitus on tuottaa tutkimuksen pohjalta uutta tietoa lukijoille ja työpaikalle, sekä auttaa ymmärtämään se, millä tavoin toiminnanohjausjärjestelmät ovat yritystoiminnalle parempia, kuin toisenlaiset tiedonhallintatavat.
Opinnäytetyön teoriaosa antaa tiedon toiminnanohjausjärjestelmien perusominaisuuksista ja hyödyistä. Kyselytutkimuksessa kerätään tietoa eri yritysten tiedonhallintamenetelmien tavoista. Työssä on pohdittu eri tutkimusmenetelmien hyötyjä sekä haittoja ja valittu vaihtoehto, jolla saatiin parhaat ja kattavimmat tutkimustulokset.
Työssä käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä toimi laadukkaiden vastauksien pohjana, eli kysymykset pystyttiin luomaan niin, että vastaukset olivat mahdollisimman laajoja ja vastaajien oma kokemus välittyi niistä. Vastaajien kokemuksista samantyyppisten asioiden pohjalta haluttiin myös saada tietoa, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käytettiin niiden määrien löytämiseen. Tutkimus toteutettiin sähköpostin kautta lähetetyllä linkillä tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista saatiin tärkeää tietoa vastanneiden yritysten tiedonhallintamenetelmistä. Tutkimuksen pohjalta pystyttiin näkemään toiminnanohjausjärjestelmien määrä vastaajien keskuudessa, sekä niiden kautta saavutettuja hyötyjä. Tutkimus edesauttoi myös kartoittamaan yritykselle lisämyyntikohteita.
Opinnäytetyön teoriaosa antaa tiedon toiminnanohjausjärjestelmien perusominaisuuksista ja hyödyistä. Kyselytutkimuksessa kerätään tietoa eri yritysten tiedonhallintamenetelmien tavoista. Työssä on pohdittu eri tutkimusmenetelmien hyötyjä sekä haittoja ja valittu vaihtoehto, jolla saatiin parhaat ja kattavimmat tutkimustulokset.
Työssä käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä toimi laadukkaiden vastauksien pohjana, eli kysymykset pystyttiin luomaan niin, että vastaukset olivat mahdollisimman laajoja ja vastaajien oma kokemus välittyi niistä. Vastaajien kokemuksista samantyyppisten asioiden pohjalta haluttiin myös saada tietoa, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käytettiin niiden määrien löytämiseen. Tutkimus toteutettiin sähköpostin kautta lähetetyllä linkillä tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista saatiin tärkeää tietoa vastanneiden yritysten tiedonhallintamenetelmistä. Tutkimuksen pohjalta pystyttiin näkemään toiminnanohjausjärjestelmien määrä vastaajien keskuudessa, sekä niiden kautta saavutettuja hyötyjä. Tutkimus edesauttoi myös kartoittamaan yritykselle lisämyyntikohteita.