Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valitseminen kansainvälisessä B2B-liiketoiminnassa : Case: Assetti
Hirsimäki, Rolle (2017)
Hirsimäki, Rolle
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä markkinoinnin automaatiojärjestelmä sopii parhaiten kansainvälistä B2B-liiketoimintaa harjoittavan yrityksen käyttöön. Tarkempana tavoitteena oli löytää järjestelmä nimenomaan myynnin tueksi asiakaspolun alkuvaiheeseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten käytettynä ja millaisella markkinointiviestinnällä automaatiotyökalu tukee liidien generointia, myyntiä ja markkinointia parhaiten. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Assetti (Nasta Technologies Oy).
Teoriaosassa käytettiin lähteinä kattavasti eri verkkolähteitä, artikkeleja ja e-kirjoja sekä myös uusia aiheeseen liittyviä kirjoja. Varsinaisesta markkinoinnin automaatiosta on olemassa toistaiseksi hyvin vähän painettua kirjallisuutta. Empiirisessä osiossa haastateltiin neljää kansainvälistä B2B-liiketoimintaa harjoittavaa suomalaista yritystä, joilla on käytössä markkinoinnin automaatiojärjestelmä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja analysoitiin pohjautuen teoriaosuuteen.
Lopputuloksena syntyi suositus siitä, mikä markkinoinnin automaatiojärjestelmä olisi toimeksiantajalle sopiva työkalu asiakaspolun alkupäähän. Suosituksena tuli myös ehdotuksia siitä, miten järjestelmän käyttöönoton jälkeen kannattaa toimia, jotta markkinoinnin automaatio saadaan liikkeelle tehokkaasti.
Teoriaosassa käytettiin lähteinä kattavasti eri verkkolähteitä, artikkeleja ja e-kirjoja sekä myös uusia aiheeseen liittyviä kirjoja. Varsinaisesta markkinoinnin automaatiosta on olemassa toistaiseksi hyvin vähän painettua kirjallisuutta. Empiirisessä osiossa haastateltiin neljää kansainvälistä B2B-liiketoimintaa harjoittavaa suomalaista yritystä, joilla on käytössä markkinoinnin automaatiojärjestelmä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja analysoitiin pohjautuen teoriaosuuteen.
Lopputuloksena syntyi suositus siitä, mikä markkinoinnin automaatiojärjestelmä olisi toimeksiantajalle sopiva työkalu asiakaspolun alkupäähän. Suosituksena tuli myös ehdotuksia siitä, miten järjestelmän käyttöönoton jälkeen kannattaa toimia, jotta markkinoinnin automaatio saadaan liikkeelle tehokkaasti.