Markkinoinnin digitaalinen transformaatio Suomessa. Case: keskisuuri ICT-alan yritys
Keskitalo, Minna (2017)
Keskitalo, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122449
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on kasvanut jo vuosia ja on tänä päivänä yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista mm. kasvattaa myyntiä ja hoitaa asiakassuhteita. Digitaalista markkinointia on käytetty etenkin kuluttajamarkkinoinnissa jo pitkään, mutta vasta nyt myös yritykseltä yritykselle -markkinoinnissa ollaan herätty sen tuomiin mahdollisuuksiin. Samalla datan määrä on kasvanut valtavasti, ja markkinoinnin teknologiat mahdollistavat markkinoinnin tekemisen ennennäkemättömällä tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten keskisuuressa ICT-yrityksessä ymmärretään ne asiat, jotka vaikuttavat markkinoinnin automaation tehokkaaseen hyödyntämiseen. Tavoitteena oli luoda syvällistä ymmärrystä markkinoinnin automaation tuomista mahdollisuuksista digitaalisen markkinoinnin keinona kasvattaa myyntiä. Kohdeyritys on keskisuuri ICT-talo, jossa on tällä het-kellä jo toinen markkinoinnin automaation teknologia käytössä. Ensimmäinen teknologia otettiin käyttöön vuonna 2013, eikä hyötyjä sen käytöllä onnistuttu saavuttamaan. Keväällä 2017 hankittiin uusi teknologia. Tämä opinnäytetyö käsittelee ensimmäisen teknologian hankintaa ja sen tuomia tuloksia.
Työn teoreettinen tausta käsittelee digitaalista B2B-markkinointia ja markkinoinnin automaation elementtejä. Markkinoinnin automaatiosta ei juurikaan ole valmiita teorioita saatavilla, joten teoriapohjan luomiseksi käytettiin tieteellisten lähteiden lisäksi muita kaupallisia tutkimuksia aiheesta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Tapaustutkimus soveltuu tutkimukselle, sillä tavoitteena on syvällisen ymmärryksen tuottaminen. Menetelmä mahdollisti monipuolisen tutki-musaineiston keräämisen ja analysoinnin sekä jatkuvan iteratiivisen mallin.
Tutkimusten tulosten mukaan markkinoinnin automaation hankinta ja sen pyörittäminen vaatii organisaatiolta aikaa, rahaa ja ihmisiä. Pohjatyö tulee tehdä hyvin ja organisaatiossa tulee olla selvä tarve ja tavoitteet, miksi teknologia hankitaan. Relevanttien mittareiden avulla voidaan tarkastella onnistumisen astetta ja kasvatetaan organisaation sisäistä ymmärrystä, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Johdon tuki, markkinointihenkilöiden digitaaliset kyvykkyydet sekä myynnin sitouttaminen ovat onnistumisen elementtejä. Syvällinen asiakasymmärrys auttaa oikeanlaisen sisällön tekemisessä ja potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemisessa markkinoinnin automaation piiriin.
Kokonaisuutena markkinoinnin automaatio vaatii organisaatiossa aivan uudenlaista ajattelua, digitaalista transformaatiota, läpi organisaation. Teknologia asettaa omat vaatimukset osaamiselle ja tekemiselle, mutta ilman johdon tukea ja oikeanlaista resursointia on markkinoinnin automaation kanssa vaikea, jollei mahdoton edetä. Markkinoinnin automaatio teknologia on yksi työkalu muiden joukossa. Se mahdollistaa paljon ja voi oikein käytettynä nopeuttaa digitaalista transformaatiota, mutta itsekseen se ei tee mitään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten keskisuuressa ICT-yrityksessä ymmärretään ne asiat, jotka vaikuttavat markkinoinnin automaation tehokkaaseen hyödyntämiseen. Tavoitteena oli luoda syvällistä ymmärrystä markkinoinnin automaation tuomista mahdollisuuksista digitaalisen markkinoinnin keinona kasvattaa myyntiä. Kohdeyritys on keskisuuri ICT-talo, jossa on tällä het-kellä jo toinen markkinoinnin automaation teknologia käytössä. Ensimmäinen teknologia otettiin käyttöön vuonna 2013, eikä hyötyjä sen käytöllä onnistuttu saavuttamaan. Keväällä 2017 hankittiin uusi teknologia. Tämä opinnäytetyö käsittelee ensimmäisen teknologian hankintaa ja sen tuomia tuloksia.
Työn teoreettinen tausta käsittelee digitaalista B2B-markkinointia ja markkinoinnin automaation elementtejä. Markkinoinnin automaatiosta ei juurikaan ole valmiita teorioita saatavilla, joten teoriapohjan luomiseksi käytettiin tieteellisten lähteiden lisäksi muita kaupallisia tutkimuksia aiheesta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Tapaustutkimus soveltuu tutkimukselle, sillä tavoitteena on syvällisen ymmärryksen tuottaminen. Menetelmä mahdollisti monipuolisen tutki-musaineiston keräämisen ja analysoinnin sekä jatkuvan iteratiivisen mallin.
Tutkimusten tulosten mukaan markkinoinnin automaation hankinta ja sen pyörittäminen vaatii organisaatiolta aikaa, rahaa ja ihmisiä. Pohjatyö tulee tehdä hyvin ja organisaatiossa tulee olla selvä tarve ja tavoitteet, miksi teknologia hankitaan. Relevanttien mittareiden avulla voidaan tarkastella onnistumisen astetta ja kasvatetaan organisaation sisäistä ymmärrystä, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Johdon tuki, markkinointihenkilöiden digitaaliset kyvykkyydet sekä myynnin sitouttaminen ovat onnistumisen elementtejä. Syvällinen asiakasymmärrys auttaa oikeanlaisen sisällön tekemisessä ja potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemisessa markkinoinnin automaation piiriin.
Kokonaisuutena markkinoinnin automaatio vaatii organisaatiossa aivan uudenlaista ajattelua, digitaalista transformaatiota, läpi organisaation. Teknologia asettaa omat vaatimukset osaamiselle ja tekemiselle, mutta ilman johdon tukea ja oikeanlaista resursointia on markkinoinnin automaation kanssa vaikea, jollei mahdoton edetä. Markkinoinnin automaatio teknologia on yksi työkalu muiden joukossa. Se mahdollistaa paljon ja voi oikein käytettynä nopeuttaa digitaalista transformaatiota, mutta itsekseen se ei tee mitään.