Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : Case: Kotipizza Oyj
Lindfors, Satu (2017)
Lindfors, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722551
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on hyödyntää palvelumuotoilun eri menetelmiä asiakaskokemuksen kehittämisessä. Kohdeyritys työssäni on Kotipizza Oyj. Keskityn työssäni havainnoimaan palvelupolun eri kohtaamispisteitä palveluympäristössä ja tavoitteena on lisätä ymmärrystä Kotipizza Oyj:n asiakaskokemuksen nykytilasta kivijalkaravintolassa ja selventää mitkä eri tekijät vaikuttavat asiakaskokemuksen muodostumiseen. Kokonaiskuvan ymmärtämiseksi ja lähtötilanteen hahmoittamiseksi tein haastatteluita Kotipizza Oyj:n myynnin ja markkinoinnin parissa työskenteleville ylemmille toimihenkilöille ja havainnoin asiakkaita sekä ravintoloiden henkilökuntaa toimintaympäristössä. Havainnoinnin pohjalta loin asiakkaan kulkeman palvelupolun ja mietin siihen tärkeimmät kohtaamispisteet. Tiedonhankkinan ja analyysin menetelmänä käytetyn mystery shoppingin avulla keräsin tietoa siitä, kuinka asiakas kokee palvelupolun eri kohtaamispisteet. Kerätyn tiedon purin analysoinnin jälkeen Value Proposition Canvakselle, joka auttaa hahmottamaan, mitä eri osatekijöitä palvelukokemuksesta tulisi säilyttää ja mitä kehittää.