Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulutusteemasivut Länsiväylä-lehteen

Aho, Pauliina (2010)

 
Avaa tiedosto
pauliina.aho.pdf (264.6Kt)
Lataukset: 


Aho, Pauliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128981
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Viestintä


AHO, PAULIINA Koulutusteemasivut Länsiväylä-lehteen

Opinnäytetyö 36 sivua + 5 liitesivua

Työn ohjaaja Pt. tuntiopettaja Kirsti Pitkänen – Nurmi

Toimeksiantaja Suomen Lehtiyhtymä Oy

Maaliskuu 2010

Avainsanat kaupunkilehti, journalismi, teemajulkaisut, koulutus kohderyhmät


Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin teemajulkaisuihin erityisesti kaupunkilehtien journalismissa. Työn tarkoituksena oli tutkia teemasivujen merkitystä erityisesti lukijoiden näkökulmasta. Kaupunkilehtiä käsitellään myös kaupallisesta näkökulmasta, sillä ilmoittajat ovat lehtien tärkeitä rahoittajia. Opinnäytetyöhön sisältyvät produktiona toteutetut koulutusteemasivut, joiden kohderyhmällä toteutettiin kysely.

Lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita journalismista. Lisäksi Länsiväylä-lehden teemasivujen tuottajaa haastateltiin. Opinnäytetyön produktiivisena osana ideoitiin ja toimitettiin aukeaman koulutusteemasivut Länsiväylään. Koulutussivuihin valittiin kuusi koulutusta käsittelevää lehtijuttua valokuvineen. Sivun arvioivat myös 18 opiskelijasta koostunut kohderyhmä.

Kyselylomakkeina toteutettuun tutkimukseen osallistuivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimusmetodeina käytettiin pääosin kvalitatiivista tutkimusta, mutta kyselylomakkeeseen sisältyi myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Kaksi kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, jotka sisältyivät kvantitatiivisiin tutkimusmetodeihin. Loput kysymyksistä olivat avoimia, kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaisia kysymyksiä.

Yhteenvetona kyselystä voi päätellä opiskelijoiden olleen kiinnostuneimpia jutuista, joihin he voivat samaistua. Koulutussivujen toteutus onnistui kohtalaisen hyvin, sillä suurin osa opiskelijoista vastasi lukevansa vähän teemasivuja tai Länsiväylää. Koulutussivujen haasteena oli laajan kohderyhmän tavoittaminen. Kyselyyn vastanneet lukiolaiset arvioivat sivujen kohdistuneen vain nuoriin tai opiskelijoihin. Aukeaman teemasivuihin oli haasteellista toteuttaa eri-ikäisiä ja erilaisissa sosiaalisissa asemissa olevia lukijoita kiinnostavat yhtenäiset sivut. Jatkokehittelynä sivujen kohdistuminen eri-ikäisiin voisi onnistua paremmin esimerkiksi lisäämällä koulutussivujen määrää. Eri aukeamille voisi sijoittaa nuoria koskevan osion sekä aikuisopiskelijoille erikseen suunnatut kokonaisuudet. Lukijoiden lisäämiseksi olisi toimittajan osattava poimia ajankohtaiset, kohderyhmiä kiinnostavat aiheet. Kiinnostavuutta voi lisätä myös otsikoilla, kuvateksteillä sekä laadukkailla kuvilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste