Digitaalisen valokuvauspalvelun lanseeraus : case: Tailorframe Oy
Vanhatalo, Miro (2017)
Vanhatalo, Miro
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122422531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122422531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia lanseeraussuunnitelma Tailorframe Oy:n käyttöön. Lanseeraussuunnitelman tuli olla implementoitavissa toimeksiantajayrityksen operatiiviseen toimintaan ja sen tarkoitus on toimia sovellettavana pohjana yrityksen uuden digitaalisen valokuvauspalvelun lanseeraukselle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tavoitteena oli rakentaa kokonaisvaltainen ymmärrys digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerausprosessista.
Opinnäytetyölle määriteltiin kolme kehittämiskysymystä, jotka pohjautuivat toimeksiantajayrityksen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerausprosessin kehittämistehtävään. Kehittämiskysymykset määriteltiin liittymään työlle asetettuihin tavoitteisiin ja tarkoitukseen. Kysymysten tarkoituksena oli muodostaa selkeä rakenne työn teoreettiselle viitekehykselle ja toteutetulle tutkimukselle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lanseeraukseen liittyvän kirjallisuuden, sähköisen lähdeaineiston ja julkaisemattomien lähdeaineistojen avulla kuluttajamarkkinoille suunnatun palvelun lanseerausta. Teoreettinen viitekehys muodosti selkeän ja ymmärrettävän kokonaiskuvan B2C-palvelun lanseeraukseen liittyvästä prosessista yleisellä tasolla tarkasteltuna.
Opinnäytetyön toiminnallisen tutkimuksen tarkoituksena oli täydentää työssä käsiteltyä teoriaa ja tutkia erityisesti lanseerattavan palvelun digitaalisuuden vaikutuksia lanseerausprosessiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarking-analyysia ja teemahaastattelua, joilla kerättiin validia tutkimusaineistoa digitaalisen B2C-palvelun lanseerauksesta. Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisen B2C-palvelun lanseeraus käsittää moniulotteisen ja -vaiheisen prosessin, johon liittyy monia huomionarvoisia elementtejä. Digitaalisen palvelun lanseeraus tulee käsitellä pääsääntöisesti markkinointityönä ja määrittää lanseerauksen strategiset ratkaisut sen pohjalta. Lanseerattavan palvelun digitaalisuus vaikuttaa myös palvelukehitykseen lanseerausprosessin aikana ja sen käyttökokemus tulee olla palvelulle asetettuja arvolupauksia vastaava. Tämä vaatii lanseeraavalta yritykseltä palvelun testiohjelmien huolellista suunnittelua ja toteutusta asiakasrajapinnassa.
Tutkimustuloksista tehdyistä johtopäätöksistä voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerausprosessin kehittämiselle oli selkeä tarve. Työn lopputuotoksena toiminut lanseeraussuunnitelma tuotettiin PowerPoint-esityksen muodossa ja sen tavoitteena oli luoda toimeksiantajan lanseerausprosessille vaiheistettu rakenne. Lanseeraussuunnitelmassa esitettiin vaihtoehtoisia lanseerausratkaisuja toimeksiantajayritykselle sovellettavaksi sen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerauksessa. Lanseerausratkaisut painottuivat lanseerausmarkkinointiin, hinnoittelustrategiaan ja lanseerauksen testiohjelmiin.
Opinnäytetyölle määriteltiin kolme kehittämiskysymystä, jotka pohjautuivat toimeksiantajayrityksen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerausprosessin kehittämistehtävään. Kehittämiskysymykset määriteltiin liittymään työlle asetettuihin tavoitteisiin ja tarkoitukseen. Kysymysten tarkoituksena oli muodostaa selkeä rakenne työn teoreettiselle viitekehykselle ja toteutetulle tutkimukselle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lanseeraukseen liittyvän kirjallisuuden, sähköisen lähdeaineiston ja julkaisemattomien lähdeaineistojen avulla kuluttajamarkkinoille suunnatun palvelun lanseerausta. Teoreettinen viitekehys muodosti selkeän ja ymmärrettävän kokonaiskuvan B2C-palvelun lanseeraukseen liittyvästä prosessista yleisellä tasolla tarkasteltuna.
Opinnäytetyön toiminnallisen tutkimuksen tarkoituksena oli täydentää työssä käsiteltyä teoriaa ja tutkia erityisesti lanseerattavan palvelun digitaalisuuden vaikutuksia lanseerausprosessiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarking-analyysia ja teemahaastattelua, joilla kerättiin validia tutkimusaineistoa digitaalisen B2C-palvelun lanseerauksesta. Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisen B2C-palvelun lanseeraus käsittää moniulotteisen ja -vaiheisen prosessin, johon liittyy monia huomionarvoisia elementtejä. Digitaalisen palvelun lanseeraus tulee käsitellä pääsääntöisesti markkinointityönä ja määrittää lanseerauksen strategiset ratkaisut sen pohjalta. Lanseerattavan palvelun digitaalisuus vaikuttaa myös palvelukehitykseen lanseerausprosessin aikana ja sen käyttökokemus tulee olla palvelulle asetettuja arvolupauksia vastaava. Tämä vaatii lanseeraavalta yritykseltä palvelun testiohjelmien huolellista suunnittelua ja toteutusta asiakasrajapinnassa.
Tutkimustuloksista tehdyistä johtopäätöksistä voitiin todeta, että toimeksiantajayrityksen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerausprosessin kehittämiselle oli selkeä tarve. Työn lopputuotoksena toiminut lanseeraussuunnitelma tuotettiin PowerPoint-esityksen muodossa ja sen tavoitteena oli luoda toimeksiantajan lanseerausprosessille vaiheistettu rakenne. Lanseeraussuunnitelmassa esitettiin vaihtoehtoisia lanseerausratkaisuja toimeksiantajayritykselle sovellettavaksi sen digitaalisen valokuvauspalvelun lanseerauksessa. Lanseerausratkaisut painottuivat lanseerausmarkkinointiin, hinnoittelustrategiaan ja lanseerauksen testiohjelmiin.