Noppapeli nuorten osallisuuden vahvistamiseksi sijaishuollossa
Sirkkunen, Sanna (2017)
Sirkkunen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922611
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitetään noppapeli nuorten osallisuuden vahvistamiseksi sijaishuoltoyksikössä. Tavoitteena on tehdä pelillinen työkalu lasten osallisuuden lisäämiseksi, ja tarkoituksena on edistää lasten osallisuutta opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Päijät-Hämeen alueella toimiva yksityinen lastensuojelulaitos.
Työn teoreettinen viitekehys muotoutuu sosiaalipedagogisesta osallisuudesta, yhteisökasvatuksesta ja seikkailupedagogiikasta.
Keskeisiä aiheita lähestytään sijaishuoltoyksikön näkökulmasta käsin avaamalla niitä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua, joka on edennyt Bikva-mallin mukaisesti.
Työn tavoitteen mukaisesti toteutettiin noppapeli yhdessä aikuisten ja nuorten kanssa. Peli perustuu sosiaalipedagogiseen ajatteluun. Sen tarkoituksena on vahvistaa aikuisen ja nuoren välistä vuorovaikutusta ja saada nuoren ääni kuuluviin. Pelissä nuorella on aktiivinen rooli, ja aikuisen tulee motivoida ja innostaa nuorta osallisuuteen.
Työn teoreettinen viitekehys muotoutuu sosiaalipedagogisesta osallisuudesta, yhteisökasvatuksesta ja seikkailupedagogiikasta.
Keskeisiä aiheita lähestytään sijaishuoltoyksikön näkökulmasta käsin avaamalla niitä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston keruumenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua, joka on edennyt Bikva-mallin mukaisesti.
Työn tavoitteen mukaisesti toteutettiin noppapeli yhdessä aikuisten ja nuorten kanssa. Peli perustuu sosiaalipedagogiseen ajatteluun. Sen tarkoituksena on vahvistaa aikuisen ja nuoren välistä vuorovaikutusta ja saada nuoren ääni kuuluviin. Pelissä nuorella on aktiivinen rooli, ja aikuisen tulee motivoida ja innostaa nuorta osallisuuteen.