Pienten rakennusyritysten odotukset asiakasviestinnästä uudisasuntokaupassa
Larjanne, Santeri (2017)
Larjanne, Santeri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801061100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801061100
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uudisasuntokaupan alaa sekä kiinteistövälittäjän toimintaa sen parissa. Työn toimeksiantaja oli Ideaalitilat LKV, joka toimii asuntokaupan alalla Laris Oy:n alaisuudessa. Työn tarkoituksena on perehtyä tekijöihin, jotka vaikuttavat pienrakentajan mielipiteeseen sekä päätökseen välitystoiminnan toimivuudesta ja välittäjän valikoitumisesta uudisasuntokaupan prosessissa. Teoria- ja tutkimusosuuden pohjalta on nostettu kehitysehdotuksia sekä tiettyjä tekijöitä joita kiinteistövälittäjän tulisi huomioida.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen osaan: uudiskohteet asuntokaupassa, asiakasviestintä ja markkinointi. Jokaisella osa-alueella on merkittävä rooli kiinteistövälittäjän toiminnassa uudisasuntokaupan alalla. Toiminnan kuvan suurin ero normaaliin asuntokauppaan verrattaessa on, että asiakassuhteen täytyy toimia sekä rakentaja- että osatajaosapuoleen.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisen kysymylomaketutkimuksen menetelmin. Kysymyslomake sisälsi pääasiassa selkeitä monivalintakysymyksiä, joilla mitattiin vastaajan arvostusta eri tekijöihin. Tutkimuslomake toimitettiin vastaajille lokakuussa 2017.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yksittäisen välittäjän ammattitaidolla sekä osaamisella olevan suurempi merkitys rakentajalle kuin esimerkiksi välitysliikkeen eri tekijöillä, kuten pankkisidonnaisuudella tai sijainnilla. Vastausten pohjalta voidaan huomata perinteisten markkinoinnin kanavien esimerkiksi erilaisten verkkoportaalien olevan rakentajien mielipiteissä myös edelleen suuressa arvossa. Tutkimuksessa selvitettiin myös verkkomarkkinoinnin yksityiskohtaisten tekijöiden merkityksiä rakentajan päätökseen sekä tiedottamisen eri tapojen tärkeyttä. Tulosten pohjalta saatiin aikaan kehitysehdotuksia yksittäiselle välittäjälle sekä välitysliikkeelle uudiskohdekauppaan sekä siihen liittyvään toimintaan.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen osaan: uudiskohteet asuntokaupassa, asiakasviestintä ja markkinointi. Jokaisella osa-alueella on merkittävä rooli kiinteistövälittäjän toiminnassa uudisasuntokaupan alalla. Toiminnan kuvan suurin ero normaaliin asuntokauppaan verrattaessa on, että asiakassuhteen täytyy toimia sekä rakentaja- että osatajaosapuoleen.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisen kysymylomaketutkimuksen menetelmin. Kysymyslomake sisälsi pääasiassa selkeitä monivalintakysymyksiä, joilla mitattiin vastaajan arvostusta eri tekijöihin. Tutkimuslomake toimitettiin vastaajille lokakuussa 2017.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yksittäisen välittäjän ammattitaidolla sekä osaamisella olevan suurempi merkitys rakentajalle kuin esimerkiksi välitysliikkeen eri tekijöillä, kuten pankkisidonnaisuudella tai sijainnilla. Vastausten pohjalta voidaan huomata perinteisten markkinoinnin kanavien esimerkiksi erilaisten verkkoportaalien olevan rakentajien mielipiteissä myös edelleen suuressa arvossa. Tutkimuksessa selvitettiin myös verkkomarkkinoinnin yksityiskohtaisten tekijöiden merkityksiä rakentajan päätökseen sekä tiedottamisen eri tapojen tärkeyttä. Tulosten pohjalta saatiin aikaan kehitysehdotuksia yksittäiselle välittäjälle sekä välitysliikkeelle uudiskohdekauppaan sekä siihen liittyvään toimintaan.