Asiakaslähtöisyys hyvinvointikeskuksessa : päivystys- ja päihdepalvelun yhteistyön kehittäminen
Hyrkäs, Natalia; Lehti, Katariina (2017)
Hyrkäs, Natalia
Lehti, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään keskisuuren Uudellamaalla sijaitsevan kunnan päivystys- ja päihdepalveluiden hoitohenkilökunnan välistä yhteistyötä, asiakkaan palvelupolkua sekä sen toimivuutta asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan kokemana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kyseisen kunnan päivystys- ja päihdepalveluiden välistä yhteistyötä. Lähtötilanteen kartoituksen tuloksia ja niiden pohjalta muodostettuja kehittämiskohteita esiteltiin palveluiden hoitohenkilökunnalle järjestetyssä workshoptapaamisessa, jossa tuotettiin kehittämisehdotuksia kohteille.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin päihdeongelman diagnostiikkaa, päivystys- ja päihdepalveluiden toiminnan luonnetta sekä hyvinvointikeskus hankkeen tavoitteita ja tarkoitusta. Lisäksi teoriaosuudessa määriteltiin yhteistyön, asiakaslähtöisyyden ja palvelupolun käsitteet tässä opinnäytetyössä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tutkimuksellinen osa suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella lähtötilanteen kartoittamiseksi. Kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja SPSS-tilastointiohjelmaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin workshopissa aivoriihimenetelmällä, jossa palveluiden hoitohenkilökunta osallistettiin kehittämistoimintaan.
Kyselyyn vastasi yhteensä 36 henkilöä, joista 18 oli päivystyksen asiakkaita, kuusi päihdepalvelun asiakkaita, kuusi päivystyspalvelun henkilökuntaa ja kuusi päihdepalvelun henkilökuntaa. Analysoinnin tuloksena nostettiin neljä aihetta kehittämiskohteiksi workshoptapaamiseen: tiedonkulku, asenteet, kommunikointi ja palveluohjaus.
Ratkaisuehdotuksina kehittämiskohteille tarjottiin esimerkiksi asiantuntijaluentoja, yhteisten kirjallisten ohjeiden tai palvelukartan tuottamista sekä selkeytettyä toimintamallia palveluiden välille. Lisäksi toivottiin aktiivisempaa osallistumista ja työskentelyä yhteistyön kannalta havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin päihdeongelman diagnostiikkaa, päivystys- ja päihdepalveluiden toiminnan luonnetta sekä hyvinvointikeskus hankkeen tavoitteita ja tarkoitusta. Lisäksi teoriaosuudessa määriteltiin yhteistyön, asiakaslähtöisyyden ja palvelupolun käsitteet tässä opinnäytetyössä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tutkimuksellinen osa suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella lähtötilanteen kartoittamiseksi. Kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja SPSS-tilastointiohjelmaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin workshopissa aivoriihimenetelmällä, jossa palveluiden hoitohenkilökunta osallistettiin kehittämistoimintaan.
Kyselyyn vastasi yhteensä 36 henkilöä, joista 18 oli päivystyksen asiakkaita, kuusi päihdepalvelun asiakkaita, kuusi päivystyspalvelun henkilökuntaa ja kuusi päihdepalvelun henkilökuntaa. Analysoinnin tuloksena nostettiin neljä aihetta kehittämiskohteiksi workshoptapaamiseen: tiedonkulku, asenteet, kommunikointi ja palveluohjaus.
Ratkaisuehdotuksina kehittämiskohteille tarjottiin esimerkiksi asiantuntijaluentoja, yhteisten kirjallisten ohjeiden tai palvelukartan tuottamista sekä selkeytettyä toimintamallia palveluiden välille. Lisäksi toivottiin aktiivisempaa osallistumista ja työskentelyä yhteistyön kannalta havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi.